Followers

Thursday, 19 January 2012

Ku Ingin Kamu - Part VIII

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

"Wah cantiknya. ". Ain memulakan bicara sebaik terlihat satu papan tanda bertulis 'Dari Aduh kepada Amboih' yang memaparkan seorang perempuan cantik yang berubah dari 'beast ke beauty' selepas menggunakan produk kecantikan satu Syarikat Cantik Opera Cina.

"Apa yang cantiknya Cik Ain?" Soal Ayie. Dengan kerutan di dahinya.

"Ye la cantik la, takkan awak tak tengok tu Ayie, muka dia, putih berseri, rambut pula panjang mengurai dengan dressnya yang cantik tu. ". Balas Ain.

"Owhh macam tu la panggil cantik ye Cik Ain. ". Ayie menyambung soalannya.

"Habis tu, macam mana yang dikatakan cantik tu Ayie? " Ain menyoal.

"Entah, tak reti nak cerita mengenai cantik dengan kamu wahai Cik Ain ku. " Balas Ayie semula, terus berdekah gelaknya. Ain terdiam, bunyinya seakan mengejek, tapi di diamkan sahaja, Ayie ni bukan boleh dilayan, lagi dilayan lagi menjadi-jadi.

Serentak dengan kata-kata Ayie, Ain terdiam seketika.

Cantik,
Penuh dengan keindahan,
Bunyinya sesuatu yang sempurna di dunia.
namun adakah ianya sesempurna apa yang diidamkan?

Coklat, ianya manis, andai di dedah,
Bakal mengundang semut datang menjelajah
Mulalah ia diratah, dari penuh menjadi kurang,
Dari sempurna menjadi cacat.

Begitu juga auratnya,
Peha yang gebu,
Dada yang terdedah,
Mungkin cantik buat dia, menarik buat yang melihat,
Terkedu seketika bila memandang, tapi adakah semurah itu satu anugerah?

Begitu murah untuk didedah,
menjadi tatapan mata penuh nafsu,
mengundang ghairah si pemandang,
Bila itu terjadi, di mana istimewanya?

Bad . #2

Kenyataan hari kedua yang mendatangkan insaf pada dirinya. Lantas diri terus diam . Tanpa sebarang kata, hanya melayan sahaja perasaan, terkenang diri yang terikut dengan naluri cantik yang disalah gunakan oleh insan bergelar wanita di luarnya, serentak diri beristigfar, memohon ampun pada Ya Khalik yang menjadikan, risau andai pemikirannya sebentar tadi mendatangkan 'dosa percuma' yang tidak disedari.

"Cik Ain...". hanya selepas tiga kali Ayie memanggil, barulah panggilannya disahut Ain. Saat itu, dia meneruskan kata, tanpa di suruh, 

"Cik Ain. Bukan satu yang menghairankan bila wanita itu mementingkan kecantikan, bukan satu yang pelik bila wanita mengejar keindahan. , kerana mereka sememangnya hiasan dunia, Tapi begitu mudah mendedahkan, bukankah itu kerugian namanya, menayangkan gebu pada yang bukan sepatutnya, Cik Ain nak ke makan coklat kalau dah terdedah? " 

*************************************************

"Abahnya, macam manalah nanti bila kita dah ke sana nanti?"  . Soal Aina sambil tangannya memaut erat lengan Amir, suami yang tercinta.

"Abah pun risau juga Ibu. Kita tak pernah tinggalkan dia selama ini, tak pernah langsung sejak kejadian tu. " . Amir menggenggam erat tangan isterinya, sambil muka mulai tertunduk sayu mengenang beberapa hari mendatang yang akan membawa mereka ke tanah suci menunaikan haji. dan meninggalkan anak dara kesayangan di tanah air berseorangan.

"Abahnya, Ibu risau sangat dengan dia. Kebelakangan ini, Ibu tengok Ain tu macam menerawang fikirannya. Tambah-tambah dengan ulangtahun pemergian Bad dah dekat ni. ".

"Abah paham Ibu, Abah nampak juga, tapi apa yang Abah boleh buat sayang? Abah tak ada daya nak bantu dia, semuanya dah kita lakukan terbaik, sekarang bergantung kepada dia untuk meninggalkan kenangan lalu tu sayang. " Balas Amir.

"Kalaulah dia masih hidup kan Abah? "

"Ibu tak boleh kata macam tu, bila kita berkalau ni, macam kita menolak kejadian yang dah ebrlaku ni, macam kita tak rela dengan takdir ketentuan ALLAH ni."

"Bukan macam tu maksud Ibu, Abah...."

"Abah faham sayang, tapi sayang teringat tak, kenangan itu juga yang membawa kejayaan pada anak kita? Dia nak jadi peguam sebab dia nak sangat jadi seorang yang melawan kes aniaya?"

"Ibu ingat Abah, Ain inginkan sangat jadi peguam sebab dia nak jadi peguam yang membantu golongan susah yang memerlukan. Dia terlalu sedih bila tahu Bad pergi dan meninggal tanpa dapat pembelaan sempurna, yang melanggar telah terlepas sebab dia punya kuasa, jadi sebab itu dia terlepas dari hukuman."

"Dunia Ibu, terlepas la sekarang, tapi satu hari nanti, bila tiba hari pembalasan..Percayalah pada dia Ibu, Abah yakin, anak kita cukup kuat, dia kan ikut Ibunya., Superwoman Muslimah, yang gagah berani lagi tabah". Amir cuba menenangkan isterinya. Dibelai-belainya pipi isterinya, dan dikucup lembut ubun isterinya. Aina hanya tersenyum kelat sebagai balasan perlakuan penuh kasih si suami , dia tahu, masanya akan tiba juga, mahu tak mahu, mereka perlu teruskan perjalanan.


*************************************************

"Ayie, aku dengar dia sedang mencari kau sekarang?"  Mus menyoal. Mus merupakan kawan kepada Ex Ayie yang dikenalkan waktu mereka memadu kasih satu masa dulu, namun masih kekal berkawan hingga ke hari ini.

"Mana kau dengar cerita ni Mus? "

"Aku dengar-dengar cerita la, Sadiq yang cerita dekat aku hari tu. Katanya bekas 'couple of the year' sedang mematri kasih kembali. "

"Amboih, kau perli aku nampak?"

"Mana ada perli beb, aku tak lupa la, kau datang dari jauh dulu nak jemput si dia pulang ke kampung. Bagi aku, itu satu yang pelik sebab tak pernah la aku tengok orang sampai macam tu layan nye. ".

"Semua tu dah berlalu la weyh. Aku dan dia kan dah lama putus. " Balas Ayie. nadanya berubah.

"Sorry bro, aku tak sengaja. Aku paham perasaan ang tu. Nak wat macam mana kan da takda jodoh. Layan ja la noh?" Mus cuba menenangkan keadaan. Dia mungkin slow bab ini, tapi dia tak mungkin tersilap baca naluri seorang lelaki yang ikhlas dalam bercinta satu masa dulu.

"Ala, tak apa aih, satu p sepuluh yang mari tu. Ada aku kesah. " Ayie dengan nada riangnya. Namun jauh di sudut hati, dia tak pernah melupakan setiap bait kata yang dilemparkan, tiap perlakuan tiap titip sejarah yang tertulis atas tabir sejarah hidupnya. Mus hanya mendiamkan dirinya.

*************************************************

4 comments:

gedek! said...

dedah bawa rebah

Cik Pulau said...

tiba2 macam dah lama ketinggalan cerita ni.. err...
nad...

Iffah Afeefah said...

sorg ngn arwah

sorg ngan ex

komplikated ni jirang

kiera'sakura said...

tapi kenapa bad dgn ayie tue guna perumpamaan yg sama..

coklat..

diorg kembar ke?

Buta+Pekak+Bisu=CINTA