Followers

Friday, 27 January 2012

Cobaan 1 2 3 | Masak Lemak Cili Padi Ayam

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari Jumaat yang indah noh? Bangun-bangun pagi terfikir dah nak masak apa. Jadi sebaik keluar dari bilik, dah mandi apa suma,  Apa lagi, surfing la. Cari kat belog PCM. Jumpa la Ayam Masak Lemak Cili Padi.


Maka setelah memaksa housemate keluar mencari bahan, siaplah. (Ni pun masih tak macam SIFU buat sebab tak cukup barang, jadi Nadh dah modify abeh suma. :P )

Bahan-Bahan.
Ayam beberapa ketul
2 batang serai
Kentang
1 keping asam gelugor
Santan
Garam dan gula secukup rasa
Bawang besar, bawang putih, cili api, kunyit- tumbuk lumat.

Cara-caranya :
1. Mula sekali Nadh tumiskan bawang besar, bawang putih cili api yang ditumbuk tu dengan serai.
2. Bila agak dah naik baunya, masukkan ayam. Nadh letak air sikit sebab nak bagi ayam tu masak.
3. Masukkan santan. Dan biarkan ayam tu masak.Letak sekali asam gelugur dalam tu.
4. Bila tengok ayam da nak masak, tauk je kentang.
5. Agak kentang da lembut, letak la kunyit serbuk sikit, (nak bagi ada kaler. :P) Jangan lupa garam ye?
6. Dah masak. Hidang dan santap.

P/s : nak masak tadak menda memang susah kan? Tak sudah abeh resepi tok guru kena derhaka. Maafkan saye cekguu~~

5 comments:

Iffah Afeefah said...

ai tak letak asam gelugor aka keping

okey la tu

nmpk sdp

Cikpuan rara said...

rara lg suka ikan.hehehe

.: iEyLa :. said...

hurmm..nak rse yang kaw meh la dtg umah ila..hihi

Diyana Norman said...

bila lah cek nk pndai msak cam hang huhu

Syazana Justme said...

hehe..takpe tak cukup bahan pun..janji sedap!

Buta+Pekak+Bisu=CINTA