Followers

Saturday, 14 January 2012

Tips Menangani Kebiasaan.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Baru pagi tadi, masa Nadh dok BW terjumpa satu readers belog ni, katanya bersedih atas sebab terputus di tengah jalan. Baru masuk sebulan tak silap kisah dia ni. Masih bersedih. Nadh dah pun tinggalkan pesanan kat dia, if dia perlukan tempat nak ngadu, dia boleh add ja facebook Nadh. Malah to all readers, if you need someone to share, u can find me, Nadh ni tak ada pape pn, tapi Nadh rasa, mungkin hari ni depa perlukan seseorang untuk cerita, tak salah kan, Nadh ada kat sana untuk membantu. 

Since dia sedang down , jadi Nadh rasa tak salah kan Nadh nak share beberapa 
" Tips Menangani Kebiasaan. "

Maksud Nadh dengan kebiasaan ni adalah, bila satu masa dulu, ada seseorang yang menemani kita, sekarang dah tiada, jadi sekarang masanya untuk kita belajar tips mudah yang Nadh aplikasikan sendiri. 
(Note : Perlu diingat ya, bukan bab cinta saja, tapi ianya untuk semua, mana tahu kamu kehilangan kucing kesayangan ka, sahabat ka kan? Apa sahaja..)

1. Jangan bersendiri. Ini yang selalu dibuat orang bersedih ni, dia gemar sekali bersendiri. Kononnya untuk mencari ketenangan, tapi tindakan dia ni sedikit silap, sebab bila bersendiri, kita akan lebih banyak mengingati orang tu sebab tiada teman. Biasakan diri kita bersama orang, at least ada tempat sembang kan? 

2. Isi masa terluang dengan aktiviti. Salah satunya yang buat kita sendirian adalah sebab kita tak ada aktiviti, apa kata kita isikan masa yang kosong itu dengan sesuatu yang bermakna. Jogging mungkin. Tak pun tolong Mama n Ayah berkebun ka, bukan sahaja badan sihat, minda akan sedikit sebanyak akan melupakan kesedihan seketika kita tu.

3. Semangat. Kuatkan semangat kita. Ada ketikanya kita rasa down, tapi cuba bayangkan yang lebih teruk dari down kita tu. Terbaik jika kita ambil semangat orang. Kumpul semangat tu dan jadikan pemangkin. Nadh suka nak sebut, kita tengok yang kurang bernasib baik dari kita, kemudian kita bandingkan dengan kita, maka dengan mendekati mereka, kita akan rasa diri lebih baik dari mereka. BTW, takkan kita nak tunjuk kita lemah depan orang yang lemah kan? Semangat dan kekuatan mereka bakal menjadi inspirasi kita. 

4. Fikir buruk. Maaf ya, bunyinya tak berapa baik kan, tapi lebih baik bila kita fikir buruk dari down sangat. Maksud Nadh adalah, waktu ada bersama dulu, fikirkan buruk yang dah kita buat bersama. Atau. dalam cinta, senang kita fikir buruk si dia, atau buruknya ketika bersama. Contoh : si dia yang melawan kita masa berkawan dulu. Untuk kekuatan diri, tanamkan dalam hati "sekarang pun dah melawan, nanti dah kahwin macam mana la kan?" . Mungkin tak baik la fikir macam tu, kaitkan dengan HIKMAH ALLAH pula, takkan la dia nak takdirkan dengan orang yang TAK SESWAI dengan kita?

5. Kesayangan. Nadh selalu sebut dalam belog ni. Ujian itu adalah tanda kesayangannya. Kita takkan rasa indahnya pelangi kalau kita belum bertemu mendung dan hujan kan? Hargailah segalanya itu. Kita sedang belajar sesuatu sebenarnya. 

Sebenarnya kesimpulan apa yang Nadh cerita kat atas tu adalah satu ja, iaitu MUHASABAH. Setiap satunya adalah pecahan dari perkataan itu. Semuanya berkait dengan itu. Kita akan sedar semua itu bila kita berfikir panjang. Hidup hanya sekali ja, takkan selamanya nak terikat dengan kenangan? Bangkitlah. Hanya satu garis sahaja di hati, hanya satu parut sahaja, mungkin ia takkan hilang, tapi bukankah parut tu yang ajar kita lebih berhati-hati dalam hidup selepas ini. 

Banyak lagi sebenarnya, tapi biarlah ini sahaja buat masa ini yang menjadi peneman readers. Nadh akan perincikan lagi mungkin satu hari nanti, atau, Nadh akan kongsikan apa lagi yang Nadh rasa selepas ini. Mungkin ada yang lebih baik dari tu, tapi percayalah, ALLAH Maha Tahu setiap apa yang jadi. Kita cuma berserah saja pada DIA, yakin pasti yang kejadian setiap satunya bersama HIKMAH yang entah bila akan dirungkaikan, tapi bila tiba masa satu persatu didedahkan, kita akan tahu betapa untungnya kita sebenarnya.

6 comments:

Iffah Afeefah said...

pakar motivasi ni

hehe

betul jgn bersendiri

haslinda said...

nadh, thanks for the sharing. sgt berguna sebagai panduan bila kita terasa kehilangan... :)

QasehSuci said...

terima kasih atas tips nie nadh...

Rozuan Ismail said...

ujian itu tanda sayang Allah kepada kita

msredcheesecake said...

Bila kita kehilangan sesuatu semangatlah yg akan hilang dulu dan paling susah nk cari balik....

Eza Boom Boom :) said...

la tahzan. makaseh share tips berguna ni. Berkebun memang best, dapat keluar peluh banyak :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA