Followers

Tuesday, 28 February 2012

Cobaan 1 2 3 | Ayam Burma Senget

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari Selasa yang bahagia. Tak dak apa nak buat kan? Masuk dapur lepas tu jenguk-jenguk apa yang ada nak masak. Lepas tu teringat apa kakakecik buat semalam. Saja tau dia ni, dok goda-goda orang. Jadi hari ni, kita tujukan makan ni dekat dia. bleh kan? Bosan la asyik tuju lagu je. :P


Ayam Burma Senget

Resepi asal tok guru kat SINI.

Bahan-Bahan
Ayam
Sos tiram
Serbuk Kunyit
Serbuk kari daging / Ayam (Cap rumah kampung, Adabi la. :P )
Air
1 Kiub pati ayam
1 biji tomato
Gula sikit
Bawang besar, bawang putih, halia, cabai hidup, cabai melaka, serai sebatang (Blend sekali)

*Pre-prepare
Perap ayam dengan sos tiram, dan serbuk kunyit (tok guru kata wat la dalam 20 minit.)

Cara-caranya
1. Mula sekali, kita tumiskan Bawang besar, bawang putih, halia, cabai hidup, cabai melaka, serai sebatang yang dah diblend tadi. Campurkan dengan serbuk kari ayam dan daging, sampai naik baunya.
2. Lepas tu, masukkan ayam yang dah diperap tadi. Gaulkan dia. biarkan seketika.
3. Selepas itu masukkan air, dan kacau semua. Biarkan sampai ayam masak.
4. Masukkan pati ayam tadi. (bagi hancur tau) lepas tu bubuh skali gula dan tomato tu.
5. Teruskan memasak sampai agak-agak dia kering.
6. Tutup api, hidang dan sedia untuk di makan. :D

Selamat mencuba.

p/s : Senget la sebab tak ada daun pudina macam Tok guru wat.

4 comments:

aDisH.sHidA said...

bagus la tu nadh..kurang2 kami bagi semangat kat ampa masuk dapur...lepas nie kek karamel lak erk

✿ e e i y s s ✿ said...

wah, menarik je ni...

wan niahix said...

hahak... senget sebab daun pudina je rupenye...hehe... ^_^

Iffah Afeefah said...

senget? sengal la nadh ni

Buta+Pekak+Bisu=CINTA