Followers

Thursday, 9 February 2012

Contest Aku dan Quote : Sahabat Vs Cinta

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Tadi ada seorang kawan pesbuk Nadh jemput Nadh join contest dia. So Nadh datang ni nak join. Isi masa dan pelawaan kawan-kawan.


Quote :
"Sahabat sejati ibarat bayang-bayang yang mengikut arah bawaan kita."

1. Cari satu gambar yg bersesuaian menggambarkan quote yg anda buat


2. Kenapa anda pilih Quote tu ?
Sebab rasa macam suka je. Nak wat quote cinta da wat pagi tadi. :P

3. Utk siapa Quote tu ditujukan?
Buat semua sahabat yang tak pernah lekang dari sisi Nadh. Juga buat dia, yang belajar jadi seorang sahabat instead of seseorang dalam ati ni ha. :P (ayat taleh blah) 

4. Apa pandangan anda tentang Cinta Sejati atau Sahabat Sejati (ikut tema yg anda pilih.)
Sama macam Nadh sebutkan kat atas tu. Ibarat bayang-bayang. Sahabat sejati itu ibarat diri sendiri. Baik buruk nya kita. Sebab? Dalam kita tak sedar, kita adalah pantulan kepada apa yang kita buat tu. Baik buruk sahabat itu secara  tidak langsung kita terikut. Kalau tak Rasulullah tak sebut dalam hadis dia yang bermaksud, 

Sesungguhnya perumpaan rakan yang baik dan yang jahat itu, ibarat rakan pembawa minyak wangian dan peniup api di dapur arang; adapun rakan seperti pembawa wangian, ia (mmembawa kesan kebaikan) iaitu samada ia akan menghadiahkanmu wangian, atau kamu membeli darinya ataupun kamu akan dapat bauan wanginya juga. Adapun rakan seperti peniup api dapur , samda ia akan membkar bajumu atau akan mendapati bauannya (peluh) yang tidak enak" ( Riwayat Muslim, no 4762 )

Lagi satu, bayang-bayang adalah sebab kita jadi ikutan sahabat kita tu sendiri. Adakah dia ikut kita, bersahabat kita kerana kita kaya? atau sebab kita banyak bagi dia inspirasi? Peringatan? Motivasi? Itu adalah refleksi kepada diri kita. Menjadi orang yang digelar sahabat itu buat diri rasa kita lebih selangkah dari orang lain ke hadapan. Mungkin untuk kepuasan sendiri tetapi, sahabat itu tempat di mana sahabatnya yang lain datang tanpa ada rasa tak selesa, tempat dia berkongsi, bercerita, meluah rasa di hati. Menjadi sahabat tidak semudah menjadi kawan, kerana kawan yang kita kenai ibarat menghela nafas perginya, tapi sahabat itu tempat yang pasti dituju bila diperlu. ;) 


Umm tu aja kot? badan kurang sehat. Nak bercerita panjang pun tak berapa ada idea.

Buat sesiapa nak join, leh la click kat SINI. Tutup malam ni pukul 11 tau. 

Sekian memaklumkan. ;)

4 comments:

Miss Nadya said...

nad paling suka baca entry nadh..:)

melawat sebab nadh join contest ni..:)

betul tu..bila kita jalan..bayang2 ikut kan??

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

takda idea pun pjg gak

ecadwinkyasha said...

wow..nice quote...wish u luck nadh!.

tengah buat giveaway neyh...jangan lupa JOIN yer :)

Iffah Afeefah said...

Erm kawan ibarat cermin
mcm mne kawn kite cmtula kite

Buta+Pekak+Bisu=CINTA