Followers

Monday, 27 February 2012

Love doesnt mean being together forever

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Nadh berpendapat : Love doesnt mean being together forever.

Ada yang setuju? Membantah? Meh Nadh panjangkan.

Bersama selamanya? Kita yakin ka kita akan hidup bersama sampai bila-bila? Apa hujah terbaik untuk itu? Sedang yang berkahwin berpuluh tahun juga menghadapi perceraian , inikan pula yang berkawan tanpa diri bersedia untuk memiliki. Kemudian, kecewa kerana putus dipertengahan. Kecewa dan membawa diri, benci lelaki, tak percaya perempuan. Prnyataan tak boleh dipakai.adalah manusia perlukan cinta, ya diakui, tapi cinta tanpa arah ketika diri belum bersedia itu kan patut dihindar? Macam kata sahabat, spenda pun ibu beli kan, dah meQelah nak be in love.

Kemudian adalah alam percintaan. Diri yang belum bersedia adalah vulnerable. Atau mudahnya, bila terjumpa yang lebih baik, terpikat, tersuka kemudian membawa kepada putus di pertengahan juga. Love doesnt mean being together forever, kan?

Alam rumah tangga. Permulaan pemuh kasih dan sayang. Tapi sayangnya diri begitu mengharap konon datangnya "seru" untuk berubah, lantas mengabaikan tanggungjawab untuk menutup apa yang perlu ditutup. Jadi percintaan suci yang sepatutnya menjamin separuh agama lagi dilengkapkan dengan takwa, membawa separuh kaki menemui pintu neraka, bukan hanya dia, malah bersama sipencinta sejati iaitu sang suami menemani ke sana. Adakah ini dikata bersama selama-lama? Berbahagiakah disana diseksa setiap masa? Sedang jalan mudah dah disedia, tapi hanya sekadar dalam cerita, tapi tubuh tidaklah berusaha menggapai redha.

Rumah tangga yang tidak ditentukan arah tujuannya, adalah rumahtangga yang tak tentu arah. Satu jalan ke syurga, satu jalan ke neraka. Perkahwinan itu harus ada visi dan misi yang dikongsikan bersama. (Kang Abik, Aku Terima Nikahnya)

Apa juga, yang pastinya, cinta selamanya itu datang dari kita yang menuju jalan utama yakni takwa ALLAH Ya Rahim. Kerana jalan takwa pasti menguatkan diri menjaga setiap yang pasti perlu ada dalam pemerhatian.

Diri yang mencari akan menemui. Ingin bersama selamanya? Kejar yamg Utama maka pasti tiada jalan yang memisahkan kita ditengah usaha, walau tubuh sudah dimamah tanah, tapi hati masih ada, berkekalan sampai ke sana.
Published with Blogger-droid v1.6.9

11 comments:

✿ e e i y s s ✿ said...

ikhlaskan hati terhadap pasangan, insyaALLAH kekal cinta kita hingga ke syurga

naqiah said...

cinta Allah cinta hakiki.. dari cinta Allah, kita akan bertemu pasangan yang besama2 membawa kita ke syurga insyaAllah..

<a href="http://cintatulip.blogspot.com/2012/02/sumbangan-rm1000-untuk-pasangan.html> pengantin baru dapat 1k</a>

Aku Dan Teksi said...

mana boleh kita hidup selamanya

Sunah Sakura said...

hanya cinta Allah yang kekal abadi...

لين Si Pipi Merah said...

assalammualaikum nadh..


‎tembak saja doanya, andai benar-benar cinta...
moga allah permudahkan segala urusan di dunia dan akhirat..
Amin Yarabbal Alamin...

kiera'sakura said...

:)

Annur Syuhadah Saffrone said...

itu yg para lelaki perlu ingat.. isteri yg bertaqwa, boleh masuk syurga terus tanpa syarat.

tapi sumai bertaqwa, akan tersekat d pintu syurga jika isteri ingkar perintah Allah.

tp ternd skrg mmg yg seksi lah yg dicari buat jd kekasih.
bila dah kawen,suami bangga ada isteri cantik lagi seksi.. sepatutnya sbg suami, patut rs RUGI org len jamah kecantikan isteri die~pity them. :(

Annur menulis tentangKESIHATAN-PERSIAPKAN DIRI UNTUK HAMIL

mas saari said...

cinta antara manusia memang tak akan kekal selamanya tapi rasa cinta itu akan kekal kalau kita masih rasakan kewujudannya...

cik gelong said...

cinta pada ALLAH, cinta abadi..

FasiHaH SupiaN said...

hmmmmm betul..... sayang DIA, DIA jaga semuanya..

Iffah Afeefah said...

ye betul kejar y utama

redha Allah tu pentng

Buta+Pekak+Bisu=CINTA