Followers

Sunday, 19 February 2012

Cobaan 1 2 3 | Nasi Carrot + Ayam Masak Merah

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari ni tetiba ngidam nak cuba menda baru lagi. Jadi atas dorongan dari kak, Nadh pun cubalah nasi carrot ni, pastu da tatau nk wat apa, Nadh guna ayam ni sebagai penyeri nasi ni.

Konon nak cuba semalam kan? Tapi dah housemate masak kan? tak jadilah. :D 

Nasi Carrot Kak LydiaMiza + Ayam Masak Merah

Bahan-bahan (Nasi Carrot)
Carrot sebijik (diparut)
Planta / margerine
Bawang putih, bawang merah, halia (blend)
Bunga cengkih
Kayu manis
Buah pelaga
Beras

Bahan-bahan (Ayam Masak Merah)
Ayam
Bawang putih, bawang merah, halia (blend)
Serai
Cili giling
Tomato puree (Nadh guna cap duches, Mama guna kimball)
Santan
Gula / garam secukup rasa
Asam keping


Cara-caranya :
1. Panaskan margerine dalam rice cooker, tumis bahan blend tadi bersama bunga cengkih, kayu manis dan buah pelaga.
2. Agak dah garing, masukkan beras, air dan carrot dalam tu. Letak garam sikit. Kemudian biarlah dia masak dalam rice cooker.
(nak mudah, kita tumis dulu atas dapur gas, kemudian baru letak kat rice cooker periuk tu. )

Untuk ayam pula,
1. Tumiskan bawang putih, bawang merah dan halia yang dah blend tadi.
2. Masukkan cili giling dan serai, biar hingga cili tu masak.
3. Kemudian, masukkan tomato dan gula sedikit bagi hilang rasa masam tomato tu.
4. Masukkan santan, ayam dan garam lepas tu. Letak sekali satu ke dua asam keping. Biarkan ia masak. (nak lagi masyuk, goreng dulu ayam tu, separuh masak ja tau)
5. Bila masak dah boleh hidang. Pastu makan. Ngeeee~~

Selamat mencuba.
Published with Blogger-droid v1.6.9

8 comments:

haslinda said...

adoi... lapar terus tgk nasi tu... :)

Areef Ibn Naim said...

Salam,

wah, nadh... nanti klu ada gath, masakkan tuk sy yer :)

p/s - sy tag nadh tuk join ga abg. eq, if berkesempatan joinlah yer...

Rozuan Ismail said...

wah!! sedapnye.anak didik akak lydia berjaya.huhu

Iffah Afeefah said...

kmlsn je nk msk sjk akhir2 ni

cr laki rajin msk la cmni haha

mas saari said...

boleh cuba ni..

kay_are said...

nasi carrot?? bese dengar nasi tomato je.. ade nasi carrot??

kiera'sakura said...

rajinnya letak santan dlm aym msk merah... cheq x letak :D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

lama sungguh tak wat nasi carrot.nnt akak bls dendam eh?wahh nadh letak santan cam ayam masak merah johor la.tp kami goreng dulu la.

rozuan-bkn anak didik, adik didik.ehehe

Buta+Pekak+Bisu=CINTA