Followers

Tuesday, 21 February 2012

Musim membela ke ?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.



Sekarang ni musim membela kot kan? Ye la, Boss ng Tinny nya, adk dgn siGemok, blogger Nad plak dengan kembar Amadani n Amajiro nya.

Kalaulah wujud binatang kuning ni, nak je ada satu. Comei kan dia? Comei kan dia?

Sabda Rasulullah SAW :
“Sesiapa yang menyeksa sesuatu yang bernyawa, lalu tidak bertaubat, nescaya Allah menyeksanya pada Hari Kiamat”(Hadits riwayat Ahmad )

Haa, hadis kat atas ni menunjukkan Rasulullah pesan pada kita agar tidak menganiaya. Sebagaimana kita tak boleh aniaya orang, macam tu juga la haiwan ye. Dia pun hidup kan? Ada nyawa. Oleh itu, sayangilah mereka. Haiwan kan takde akal, kalau kita aniaya dia kita ni lagi teruk dari dia tau, ada akal tak reti nak guna. Bukan takat teruk tapi WORST!

“Orang-orang yang bersifat rahmat dan belas kasihan, mereka itu dirahmati oleh Tuhan ar-Rahman, maka hendaklah kamu bersifat rahmat kepada penduduk-penduduk bumi, nescaya kamu akan dirahmati oleh siapa yang berada di langit." (Hadis riwayat Abu Daud)

See? Tak salah kan berbelas kasihan?


#Eh readrs ada membela x? Cer kongsi cket. ;)

Note : klu ikt dunia nyata, Nadh nk bela anak rimau. (penangan anak thn rimau kot kan?) Aummmmm

P/s : mcik tu tkt kucen. :p
Published with Blogger-droid v1.6.9

11 comments:

kiera'sakura said...

Nk bela naga la cm tue.. Tahun kelahiran kan? Lalalalalala :p

ijA said...

xbela apa-apa biantang pun...

H.J said...

zalim sangat sampai nak seksa binatang tu

mas saari said...

akak bela ikan je! nak bela kucing, malaslah pulak... takut tak terjaga nanti!

tapi minat kucing...comel!!

CekbOlat-bOlat said...

ha`ah kan.. hm,bhayanya.. klau xmampu nk bela jgn bela.. nnt brdosa.. hmmmmm..susahnyee..

Anum said...

betul2
anum setuju

Iffah Afeefah said...

tak bela

takut menzalimi jek

Areef Ibn Naim said...

salam,

erm, takut gak bila nak sembur nyamuk or semut, hehehe... mcm kesian je... lbh2 lg semut, huhuhu...

Hanif Bloglist Blog said...

bela bunga ajer..hehehhe

efa said...

dulu ada membela ikan tp sekarang ikan itu udah mati :(

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nadh..jgn citer rimau la.akak gerun.terkenang waris jari hantu.aummm

Buta+Pekak+Bisu=CINTA