Followers

Saturday, 25 February 2012

Cobaan 1 2 3 | Tomyam Pedas Masam Ayam

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Ini apa yang Nadh untuk makan tengah hari tadi. Dah tak tahu nak masak apa tadi, jadi cuba aja la yang ni. Lagipun kan tadi Abg Mie baru beli ayam sekor. Malas dah nak fikir nak buat apa, so hari ni kita tukar selera ke Siam plak la ye? :D

Tomyam Pedas Masam Ayam

Resepi asal tok guru kat SINI.

Bahan-Bahan
Ayam (potong ikut suka, nak kecil ke nak besar)
2 sudu pes tomyam
2 batang Serai (ketuk-ketuk)
Halia (hiris)
Lengkuas (ketuk-ketuk)
7 biji Cili padi
Daun limau purut
Bawang besar
1 Kiub Ayam
Sos Ikan
Sedikit gula
Limau kasturi (ambil jus saja, ikt la nak masam macam mana)
Serbuk Lada hitam
Air
Bunga kobis (potong ikut suka)
Carrot 
Jagung kecil
Tomato sebiji (potong 6)

Cara-Caranya
1. Mula sekali masukkan air, halia, lengkuas, serai , bawang besar dan pes tomyam dalam periuk. Panaskan sampai mendidih.
2. Lepas air mendidih,  masukkan ayam, cili padi dan daun limau purut
3. Agak ayam dah masak, masukkan kiub ayam , dan sayur-sayur yang kita dah sediakan (bunga kobis, carrot, jagung kecil)
4. Perlahankan api, Lepas tu letak serbuk lada hitam, sos ikan dan gula. Kemudian tuangkan jus limau kasturi dalam tu mengikut rasa yang kita nak la. kemudian masukkan tomato dalam tu.
5. Biarkan untuk beberapa minit. Tutup api. Sedia di hidang. :)

Note : Untuk lagi feel, gorenglah ikan kering tu. Sedap dimakan bersama ikan kering. nyum-nyum-nyum.

6 comments:

Rozuan Ismail said...

amboi,terliur dibuatnya.huhu

Iffah Afeefah said...

tamau pedas2 ye bang

#eh cm kat kedai lak

Sunah Sakura said...

bukan ke tomyam memang masam dan pedas... =.=

khatgrafik said...

Nampak menarik, boleh cuba :)

mas saari said...

wah...dah berjaya buat!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

terliur..campak meehoon dlm ni pun sodap dik

Buta+Pekak+Bisu=CINTA