Followers

Friday, 30 December 2011

Bersangka baik

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Seseorang yang bersedih. Hari-hari kehilangan dirasakan sangat perit. Hidup sangat susah dirasakan terutamanya bila melihat ke kiri dan kenanan namun tiada yang diharapkan itu disisi. Sekarang, dalam waktu terdekat ini, yang menemankan diri hanyalah enchik bantal yang menjadi pusat pengumpulan air mata, enchik cermin yang menjadi tempat meluah juga enchik perut yang menjadi mangsa kembong angin sebab tidak diisi saban hari.

Lama kelamaan si yang bersedih sedar yang dia dah salah, puas dia mencari jawapan, tapi langsung tidak bertemu. Namun, ALLAH itu Maha Penyayang, lantas dikirimkan utusan kepada si bersedih, bukan hanya jawapan buat kesedihannya, malah jawapan muktamad pada semua kekusutan dalam dunia. Satu yang bila diaplikasikannya, bakal memadamkan segala sedih dalam dunia yang x pernah sunyi dari menyapa kehidupan.

SENTIASA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH.

Mksud Nadh adalah macam ni, kita susah hati, sebab kita ada masalah peribadi, kucing kesayangan lari dari rumah, punya la susah hati kita ni, fikir macam-macam ni.
Dalam fikiran : mungkin ikut boyfie lari ke lombok kot kan? Ke kena culik? Jika ya, kenapa x ada nota ka panggilan tpom dr penculik? Atau kucing tu dah x suka kita sebagai tuan dia? Ke kita rebus ikan x sedap sbb x letak garam?

Kita terlalu beratkan fikiran sampai last sekali, kita seakan menyalahkn ALLAH atas apa y menimpa. Konon macam ALLAH x nk makbulkan doa kita untuk bersatu kmbali dengan kucing kita tu.

Bukankah lebih baik jika kita baca situasi sebagai ujian ALLAH kepada kita? Satu cara untuk kita tunduk bersujud kepangkuan tikar sejadah memohon doa agar dipertemukan?

Sambil tu bermuhasabah, kenapa ALLAH pisahkan kita dengan kucing kita? Mungkinkah bila kita ada dia, kita terlalu asyik sampaikan kita x bersolat kepada nya? Ye lah kan, asyik nk main ja? Atau mungkin ALLAH nk kita belajar rasa kehilangan pula, kata org, kucing ni kan, kalau dia nk mati dia akn ilg dr pndgn mata tuannya (xnk tuan dia sedih gamaknya kan?),

bila bersangka baik, bukankah ini satu kebaikan ALAH kirimkn kepada kita? Sebabnya ALLAH xnk kita sedih. ALLAH xnak kita lalai. ALLAH nk ajar kita erti hidup yang tidak pernah sunyi dari 'kehilangan'.

ALLAH sangat baik kan? Kita ja yang gegeh sangat nk fikir banyak.

"Cukuplah bagi kami ALLAH, DIAlah sebaik-baik tempat diserahkan urusan"
Published with Blogger-droid v1.7.4

6 comments:

Cikpuan rara said...

munasabah diri.itu lebih baik kan.

Iffah Afeefah said...

BAIKLAH

sy akan cube

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam adikkku
akak bersetuju ngan nadh.


adik..meh mkn roti sama2

لين Si Pipi Merah said...

terus memandang dunia dari sudut INDAH! :)

Rozuan Ismail said...

bersangka baik atas segala ujian yang diberikan

aimie amalina said...

ye baik nanadh :)
saya rasa saya sangt perlu ini
sedih bukn kerana kehilangan
sedih kerana kehidupan..
emm

bersabarlah
nusnozon la dgn tuhan :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA