Followers

Tuesday, 27 December 2011

Kepimpinan melalui tauladan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru pulang kesarang bak kata Mama pagi td. Tapi malam ini bakal bergerak ke Alor Setar untuk tugas esok siang. Baru sangat sampai dah keluar balik. Hihi. Sebenarnya kan, kalau x balik pun x apa tau. Sorang boss dah bg kebenaran smlm. Pastu hari ni sorang lagi pun ckp, "laaa klu ang ada kerja x pyh la blik lg, dok ja kt Penang tu".

Tapi Nadh da blik pn, n rasanya x sanggup nk lbhkn personal dr tugas sebab boss tu pernah kecil hati ng colleague Nadh yang wat mcm tu sebab terlalu lebihkan personal. Jadinya Nadh blik juga smlm sbb hr ni berkemungkinan ada meeting. Tapi dah kena gelak sebab dia kata x apa aihh.

Nadh snyum ja. X kisah la. Orang tu brsungguh untuk semua, x patut plak Nadh nk buat cm tu. Bagi Nadh ini adalah fasa Nadh belajar melalui kepimpinan. Dia banyak da aja Nadh slama ni. Bukan hanya boss tapi seorang abang yang baik. Kata orang bila kita mcontohi perkara baik, kita juga jadi lebih baik. Nadh rasa memang pun.

Kepimpinan melalui tauladan. Kenapa zaman awal ketika ada Rasulullah dulu adalah zaman kegemilangan? Kenapa tahun-tahun selepas itu masih terus gagah dengan para sahabat, lepas itu diikuti dengan generasi seterusnya, sehinggalah tiba zaman suram seperti hari ni yang bakal berterusan sampailah Islam diangkat kembali kegemilangannya.

Jawapan Nadh adalah pemimpinnya. Lihat bagaimana hebatnya Rasulullah menjadi ketua agama satu masa dulu. Kaji bagaimana hebatnya para jemaah yang memegang tampuk pemerintahan dengan agama berjaya buat Islam jadi sanjungan. Bagaimana Al-Fateh mengangkat Islam sbg kuasa besar satu masa dulu?

Kemudian zaman kini pula. Suram dan hampeh. Bagaimana perompak besar hanya terima hukuman ringan sedang yang terdesak itu dihukum berat. (sangat terkedu dengan hukuman tu. ) juga tidak mengiakn kesalahan yang bersalah 'ringan' cuma mempersoal 'adilnya' di sana.

Selagi mana tiada ISLAM, selagi itulah bermaharajalela ketua-ketua songsang diatas sana sewenangnya mengerah kekayaan, menyusah dan terusan menindas. Hukum ALLAH x kenai siapa. Tapi adil buat semua.

Bila ditanya tentang kepimpinan melalui tauladan, saya terus tergelak. ;)
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

AmirFX said...

Mungkin dari zaman dulu dierang nak berubah tapi smp sekarang tak berubah lagi...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

sebagai seorang pemimpin kena pandai memimpin...jangan jadi pemimpin yg dipimpin ye dak?


psttt....berada di alor star?

sambil menyelam minum air sama kan?

hihi

pengemis Cinta~ said...

Indahnya hidup bersyariat dalam pelbagai aspek..xkirala kepimpinan ke apa ;)Allah dah tetapkan caranya..

Iffah Afeefah said...

erk susah jd pmimpin kan

Buta+Pekak+Bisu=CINTA