Followers

Monday, 12 December 2011

Dapur | Ayam Kicap Berempah

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Tiga hari bersama Jiah n kawan-kawan dia. Hari ni kami ke Ikea. Okeh, Nadh dah rasa gila sebab tengok macam-macam susunan perabut dalam bilik tu. Ada ja plan nak buat bilik sendiri, tapi Jiah cakap tak boleh, sebab dia kata jangan wat kat rumah Subang, nak wat juga wat kat rumah sendiri iaitu kat Seberang Jaya tu.

Lepas tu apa yang Nadh beli, kuali satu. (Jejauh sampai ke Ikea tu, Kuali ja yang beli? Tergelak kawan-kawan Jiah tadi). Lepas tu Nadh cakap ng depa. Entah apa akan jadi lauk pertama nanti kan? Depa jawap, telur goreng. Tapi tak jadi pun, sebab bersemangat nak cuba resepi ni sebenarnya tadi. 

" Ayam Kicap Berempah "

Bahan-Bahan
Bawang putih, Bawang Merah, Halia (blend atau tumbuk)
Ayam (nak guna ikan atau daging pun bleh)
Cili giling
Serai 
Daun Pandan
Kicap
Sedikit rempah kari. (ikut tema la, ayam guna rempah ayam, ikan guna rempah ikan)

Pre-masak
1. Gorengkan ayam tu dulu. (nak goreng tu letak la kunyit + garam sikit okeh)

Cara-caranya
1. Mula sekali, tumiskan bawang putih bawang merah n halia yang dah di blend tadi.
2. Lepas tu masukkan serai yang ditumbuk n daun pandan tadi. (kalau guna daging n ayam kan, guna la kayu manis, bunga cengkih, dan bunga lawang skali na.)
3. Masukkan cili giling tadi, sampai agak dia dan naik bau,
4. Masukkan rempah tadi (sikit ja tau, nak ambil bau ja.) 
5. Masukkan air sikit. Lepas tengok da bercampur, tuang plak kicap dalam tu. (kalau guna daging, letak air lebih la ye? Sebab daging tu kena bagi empuk dulu, kang liat ampa jugak takmau makan)
6. Last sekali masukkan ayam. 
7. Masak sampai dia agak kering. (Nadh wat tadi berkuah banyak, kalau dia agak kering-kering sikit pun sedap)
8. Hidang dan telan. (Jangan lupa Bismillah na.)

Note : Nadh tak gna garam, tatau napa dia rasa dah okeh. Tak payah garam la ye.


P/s : Last time mama wat guna ikan bawal. Sedap. Tapi sebab tak ada bawal, ayam pun boleh la kot?

11 comments:

rara pinkmafia said...

eh mcm terliur pulak =)

kiera'sakura said...

selamat menjamu selera :D

AmirFX said...

Nampak cam sedap jer... Pos kat sini sikit.. hihi..

mas saari said...

wah...pandai masak jugak ye!

TiTi said...

wah mcm sedap je ni, nak try lar nanti, thanks bg resipi :D

FasiHaH SupiaN said...

sejak bila ni nadh???hehe

shida anwar said...

untung lah adik akak sorg tu nnt adik akak yg sorg ni rajin masak...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ermm sedap bunyik nyer nadh.maaf akak tny..rempah tu rempah apa?adik tak sebut, rempah kari ke..kurma ke..aduhh ada lak akak kena babap ni kan?akak nak cuba tp akak nak tau rempah apa.blh ye dik~~

Gen2Merah said...

sedappnyaaa.... entah mcm mana rasanya tanpa garam tu ya Nadh... tak tawar ye.. ehehe

Iffah Afeefah said...

ade serai n rempah

tang rempah tu musykil rempah cmne

besela jrg duk rempah2

BeloG MTT said...

Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ! Lapaqqqq :'(

Buta+Pekak+Bisu=CINTA