Followers

Friday, 2 December 2011

Cobaan 1 2 3 | Angel Hair versi BaloQ

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Tadi Kakak baru Nadh ni suruh Nadh letak resepi dalam entry. So Nadh nak letak la ni. Mudah aja nak buat menda ni. Nama dia "Angel Hair versi BaloQ" .


 Bahan-Bahan
Angel Hair. (sebab ni ja yang ada tadi. Kalau nak guna mee kuning pn ok, tapi better guna spaghetti baru la western kan? :P )
Daging / Ayam direbus. Air dia simpan tau. (boleh pilih mana nak. Nadh guna Ayam n Daging tadi)
Sayur-sayur. Preferable Sawi / Taugeh. (Nadh pakai Kobis ja tadi. nak wat camna kan, tak ada.)
Sos Tomato
Cili Giling
Ubi keledek direbus n Dilenyek sampai lumat. (kalau tak ada leh guna ubi kentang ka, atau cam Nadh tadi guna tepung jagung ja bancuh dengan air sejuk . ini untuk bagi kuah pekat)

Bahan untuk hiasan
Sebijik cabai besaQ
Sebijik Taukua (orang KL panggil Taucu)
Daun sup Daun bawang sikit.

Cara nak buat :
1. Mula sekali, tumis bawang putih, bawang merah halia yang dipotong n ditumbuk halus.
2. Lepas tu masukkan cili giling. Agak cili giling tu dah pecah minyak, masukkan sos tomato.
3. Lepas tu, masukkan air ayam atau daging tadi. Bersama dengan ayam dan daging.
4. Agak-agak ayam n daging dah sebati dengan kuah tu, masukkan plak sayur-sayuran. (Amaran : Hijau itu baik untuk kesihatan)
5. Dan masukkan ayam n daging, masukkan pula ubi keledek tadi. Kacau dengan kuah.
6. Teruskan masak sampai rasa kuah dah sempoi, tutup api, hidang n makan.

Maceh kerana membaca.

Note :: Perbetulkan saya jika salah ya. Budak baru belajaQ. :)

6 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh tq byk2 nadh..muahh

AmirFX said...

Macam mee jawa jer nie...

Erin Azizan said...

angel hair sangat...awummmm angel hair kecik...spaghetti besaq.. heks pasni buat spagheti pulak oke...

Fay said...

perghhh.. terer la nadh masak.. hehe

aDisH.sHidA said...

taucu ke tauhu nadh ooooooooooooooooooooooooooi...hhahahha...

Iffah Afeefah said...

msk gni pon bole kan

nak cubela

Buta+Pekak+Bisu=CINTA