Followers

Friday, 9 December 2011

Dunia yang kian 'ADIL'

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru kejap tadi, Nadh baca satu entry mengenai SBPA. Dari pembacaan Nadh tu sebenarnya Nadh terasa nak share juga pendapat Nadh yang sama dengan mereka.

Dari enrty tu, CUEPACS kata lepas perkenalan sistem baru tu, akan wujud jurang yang lebih tinggi diantara kakitangan bawahan dan atasan kkerana bawahan hanya tambahan sebanyak 10 peratus, tapi atasan hingga 40 peratus.

Terus Nadh tergelak, maaf ya bagi kakitangan kerajaan. Nadh kutuk pun tidak, marah pun tidak, tapi Nadh rasa sedih sebenarnya, macam Nadh pernah sebut mengenai kes ni dulu waktu pemberian bonus, tapi memang la sangat tak adil, sebab yang dibawah sikit, yang diatas dapat besar, sedang yang dibawah pun menyumbang juga. Banyak mana sangat la keja, kalau asyik kena 'sub' ja tugasan-tugasan tu kan?

Lagi satu kan? Minta maaf la cakap, yang atas tu dah kaya raya la, bawah ni gaji berapa sen sangat la. Lepas tu jerit kuat kuat dalam berita, ke arah negara maju, ke arah negara berpendapatan tinggi.

Bila jenguk balik situasi, terus rasa nak gelak. Ohh ya, tinggi sebab yang atas dapat pakai kereta besar, rumah besar besar, hidup mewah, lepas tu bila harga dah naik suma, yang atas pun masih membesar juga sebab semua pun naik besar, yang bawah pasti rasa kesannya. Menaik ciput, membelanja makin besar.

Akhir sekali, golongan kaya jadi kaya raya, sederhana jadi miskin, miskin jadi papa kedana, yang susah mati kelaparan. Terbaekkk kan?

10 comments:

azam said...

camtulah...yang kaya makin kaya

tapi makin besar periuk makin besarlah keraknya

Nong Andy said...

soooo true.. so agree with u!

Anum said...

betul2

oli-go said...

ape nak jadi la kan...

Iffah Afeefah said...

xpham sgtla

Kumbang Jingga said...

itu lah kalau sistem pemerintahan bukan islam diterapkan.kalau lah malaysia boleh ikut cara pemerintahan islam sperti khalifah mcm dulu

AmirFX said...

Sangat benarrrr! Kena selaraskan gaji...

Rozuan Ismail said...

dunia sangat "adil". yang kaya bermaharajalela

mimieux said...

yang kaya makin kaya...biasa la to0..=.=

deen azmee said...

macam tu la yg dok jadi.. yg kaya semakin kaya.. yg sederhana semakin miskin.. yg miskin semakin papa kedana.. yg papa kedana kebuluran.. dimanakah itu keadilan?

Buta+Pekak+Bisu=CINTA