Followers

Saturday, 10 September 2011

Bongok punya cita

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru stop menonton tv3. cerita bodoh kat TV3. (rasanya ni pertama kali hangin sebab cerita yang Nadh sendiri sifatkan sebagai BODOH)

To be honest, rasa jalan cerita tu semacam sedang mempersendakan ISLAM.
Boleh plak kan,
"Takkan la hang nak kawen dengan Ustaz kot, habis la nanti ang kena jadi tukang masak mesjid.. "
Bagi Nadh la kan, semacam menghina golongan Ustaz sebab mereka "kaki Masjid". Ye lah kan, mengejar kejayaan di sana, tapi kat dunia ni tak kaya raya. dari cara cakap tu Nadh memang marah. terus kua ayat, "mengucap la weyh,.. ampa dok kata macam tu.. "

"zaman sekarang ni zaman IT, nak menegur pun kena la mengikut zaman."
Yes betul. nak menegur tu kena mengikut zaman bak kata depa. Tapi perlu diingat, menegur itu mestilah mengikut kemampuan kita. Sekiranya kita ada "kekuatan", kita kenalah guna kekuatan kita tu. Nak menegur lembik-lembik sebab kononnya dunia dah maju? Tolong weyh. Sebab lembik la ISLAM kita makin kuyu, makin layu.

Walau tang bongok tu menyakitkan hati, tapi suka tang bab ibu ditegur,
"Bulan puasa ini, kita giatkan melihat sejadah, bertarawikh, bukan tengok kueh..."
Okeh, itu memang masyarakat kita. Bila dah sampai nak dekat hujung-hujung tu, kueh dah jadi imam, dapur dah jadi masjid, last-last penat, tarawikh pun tinggal. Itu yang perlu diperbetuulkan..

Yang baik diambil, yang tidak ditinggalkan....
Rasa cukup takat tu sebab TER tengok kejap ja.

8 comments:

anamizu said...

yes cik ana sokong.
yang baik kita amek,
yang buruk kita tolak tepi :)

aimie amalina said...

huuuuu
tgk gak tadiiii

ROROI said...

Aku pun setuju...Gaya diorang tu wat cam agama ni menyusahkan...Aku yang tgh makan nasik ayam penyek pun x berpuas ati...beeeeeerrrrrppppp

Cik Sara said...

Wuhu...
Cerita apakah itu..tak tengok TB pun malam ni..

Capital A said...

biasalah tu,orang sekarangmana ada fikir dose pahala dah

kiera'sakura said...

syukur Alhamdulilah x tertengok cite tue...

Adi Suda said...

haishhhh..sejak dua menjak..bnyk cita cm tuh nadh..tatau nak cakap ap la..pengarah melayu..tp tuh la org ckp..melayu sahaja..tp bkn Islam..err..kasaq tak??huu

fRaMe+LenSeS said...

Anamizu :: betoi kan? tak semua yang tak baik n tak suma yang baik. :D

Aimie :: tgk jugak ae?

Roroi :: tu la kan? marah2. :P

cik sara :: ada cita kat tibi tadi.

kiera :: bgs la tak tgk..

adi :: banyak ae? aduii.. sakit jiwa la ng depa ni. tak kasaQ sgt aihh.. betoi ang kata tu..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA