Followers

Monday, 12 September 2011

Tawenn. Part 1

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

wahhh.. malam ni PANASSS.. suma pasai kes hantaran sedunia yang dihadpet oleh kekaum wanita seMesia ni. semuanya seperti tertera dibawah :

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
DEGREE : RM12,000 - RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
PHD : RM20,000 - RM30,000

tu dia aihhh.. Makin mahai kan? MENJUAI mungkin. sampaikan wujud situasi benar wujud dalam dunia. dari Akak ni. dia la yang gtau.
dunia alaf baru : dia baru ja tunang kemarin, rini nk putus dh dh gara2 pihak perempuan yg minta duit hantaran siap2 masa tunang padahal mana da org tunang bg duit hantaran

Itu dua kisah kejadian dunia zaman sekarang. Okeh, nak hurai banyak pun tak guna. Tapi kan?

1. Zaman sekarang UPSR / SRP / SPM tak maksud tak tahu buat apa-apa. Sebab kerja rumah insyALLAH tip top. Pasai mengaji rendah. So lepas tu apa yang pandai wat? Dok umah tunggu laki mai minang. Kerja pun tak tinggi, bila kerja tak tinggi, kemungkinan berhenti duduk rumah jaga anak tu ada. TINGGI.

2. DIPLOMA / DGREE / MASTERS / PHD : owhh mereka ini pandai dowhhh.. menakutkan. Harga mahai, lepas tu, SEMESTINYA LA, PEREMPUAN SAMA TINGGI DENGAN LELAKI KAN? wat apa ngaji tetinggi kalau takat nak duduk rumah ja kan? AKHIRNYA, ANAK TERABAI, kes dia, U kerja, I pun nak kerja jugak. wat apa ai ngaji tinggi-tinggi?

BayaQ mahai nowh, Last sekali tak tara mana yang dapat.
1. Masa kurang. Owh yeah.. lepas tu ai cari "tukang jaga" baru ye?
2. Diri sapa nak jaga? Last BIBIK yang tengokkan. Hari-hari makan air tangan BIBIK. I LAP YU BIBIK..
3. Bila dah rasa diri pandai, mula berani nak angkat suara dengan SUAMI. "hellowww, ai pn ngaji tinggi tau, i pun tau apa yu tau.." mula lah nak belagakkk~~ gaji ai lagi tinggi dari yu.. Sapa yu nak kata dekat ai??

Last sekali, persoalan menyerang jiwa :
"BAYAQ MAHAI,
1. anak pandai mengaji tak Mama aja?
2. anak tu pandai hormat orang tua dak?
3. anak terjamin terjaga akhlak dan sahsiah gak?
4. anak soleh-solehah, terjaminkan? dengan jagaan BIBIK? 

Pertanyaan akhir, kerja lebih, tanggungjawap lebih, tanggung jawap utama iaitu anak, dijaga kah?

"satu hari seorang wanita berkata kepada Rasulullah, Ya Rasulullah, kami juga nak ke medan perang, kami juga nak Syahid sebagaimana suami kami di sana? Tak adil lah, kami tak dapat tetapi suami kami dapat..."

Rasulullah menjawap : "Jihad kamu adalah dirumah : Barangsiapa wanita yang bersolat, berpuasa dan menjaga kemaluannya, maka masuklah kamu dari mana-mana pintu Syurga yang kamu mahu"


Opsss.. Bukan tak boleh mengaji tinggi na. Buleh saja. Tapi Jihad dirumah tangga tu diUTAMAKAN!!

Renung-renungkan....

8 comments:

Muslimah Optimis said...

suka entry niiiiiiiii

mas saari said...

hurmmm...makin mahal ye sekarang! pastu bila kawin kekal sebulan dua je...huhuhuuuu

kiera'sakura said...

Rasulullah menjawap : "Jihad kamu adalah dirumah : Barangsiapa wanita yang bersolat, berpuasa dan menjaga kemaluannya, maka masuklah kamu dari mana-mana pintu Syurga yang kamu mahu"


like yang ini... =)

aimie amalina said...

=]
weeeeewiiittt!
sume mak ayah kene bace ni
waajib!

zieyzain said...

harusnya kerja dan mengurus rumahtangga jalan sekali,..jgn diabaikan. amatlah malang lelaki yg dpt ppuan cantek tp xreti kerja ruma,..bt malu dowhh,..ehe=)

FasiHaH SupiaN said...

ini memang terbaik!

eintanliana said...

suke jugak dengan entry ni...

fRaMe+LenSeS said...

MO :: terima kasih. :D

kak Mas :: takut kan yang tu yang jadi..

Kiera :: bgs2..jgn like saja na. :P

AImie :: oops.. hehe

Ziey :: ehehe.. toi ka macam tu. toi jugak kan? bayaQ mahai apa pn tarak. :P

Fasihah :: maceh.

eintan :: maceh sebab suke..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA