Followers

Monday, 5 September 2011

Puasa Enam

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Akhirnya, badan dan sihat sikit ni, alhamdulillah. tak sangka kan, dah dekat seminggu Nadh terlantar rasanya.
Hari ni Nadh nak berkongsi mengenai Puasa 6 hari di bulan Syawal.

Dari Abi Ayyub Al-Anshari ra bahawasanya Rasullullah saw bersabda : ” Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti nya puasa itu dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka pahalanya akan sama dengan puasa setahun”  (Hadis Riwayat Muslim)

Wahhh.. hebat kan? 6 hari selepas Ramadhan tu ALLAH beri kelebihan seperti berpuasa selama setahun. Betapa ALLAH memberikan kita kelebihan sebagai umat Nabi Muhammad SAW. Nadh nak tanya, ada sesapa pernah buat tak puasa selama setahun? agak-agak mampu ka nak buat puasa selama setahun ni? Semestinya kita tak mampu kan? sebab banyak faktor diambil kira ni, hari haram berpuasa, tetiba datang sakit plak, tu yang laki la, perempuan plak ABC kan? 

Kesimpulannya, memang tak dapat la kita nak puasa setahun kan? sekali ALLAH bagi sebagai ganjaran pada umat-umat nya yang patuh dan mengikut perintahnya. SANGAT ISTIMEWA !!

berikut yang kita perlu tahu mengenai PUASA ENAM ni. 

WAJIB mengqadha dahulu puasa yang telah kita tinggalkan di sepanjang bulan Ramadhan tu. sebab tadi Nadh dengar dalam satu ceramah tu dia kata, "tidak dikira puasa enam selagi tidak ditunaikan qadha puasa dia yang masih tertunggak untuk tahun itu." 
Logiknya, perkara WAJIB itu sepatutnya di titikberatkan. Memang benar ganjaran nya besar, tapi ibaratnya macam ni, "Rumah yang tiada tiang, nak terus dinaikkan bata dinding, kuat ka rumah tu? " Rasanya tak perlu nak tolak kuat-kuat, angin yang selembut-lembut pun entah-entah dah mampu meruntuhkannya..

Sebab tu ALLAH mulakan bertanya kita satu hari nanti dengan AMALAN SOLAT, kemudian amal-amal lain yang mana amalan sunat sebagai penutup lopong amalan-amalan sunat kita.

Mari kita gandakan amal selagi umur masih ada ye? Anda buat, anda dapat.


5 comments:

Cik Asma BLuppy said...

betol betol betol...=]

aimie amalina said...

jom ganti pose
yay!
hahahaha
nadh..jgn makan ayammmm!
cpt sembuh ye

gedek! said...

yang sikit tak ramai orang buat...

kan?

fRaMe+LenSeS said...

Cik Asma :: apa yang betol2 tu? :D

Aimie :: ehhe. igt pesanan kamu boss. hehe. maceh doakan Nadh

pakcik Gedek :: setuju ng pakcik. :D

kiera'sakura said...

ABC tue ape?

Buta+Pekak+Bisu=CINTA