Followers

Monday, 12 September 2011

Info : Panduan Pemakanan Ibu Hamil

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca.
Nadh tertarik nak berkongsi info kat bawah ni. lepas Nadh baca email Nadh pagi ni. Mungkin Nadh lambat lagi nak sampai kat situasi ni kan, tapi mungkin readers Nadzrie.com ada dah dalam situasi ni, jadi tak salah Nadh nak kngsi info-info dalam ni kan? 


Berikut merupakan Panduan Pemakanan kepada Ibu-Ibu Hamil.

Trimester pertama (1 hingga 3 bulan):
Peringkat awal bagi pembentukan organ janin (sistem saraf, otak, jaringan, otot, dan sel-sel darah) dan
pembentukan plasenta. Jadi, selain memerlukan makanan yang seimbang, jangan abaikan keperluan tubuh
anda yang memerlukan protein, asid folik, zink, dan zat besi. Perlu diketahui, ibu hamil perlu elakkan memakan hati, khususnya di peringkat ini kerana hati mengandungi vitamin A yang tinggi, dan boleh menyebabkan kesan sampingan kepada bayi dan mungkin akan menyebabkan bayi yang lahir cacat.

Protein berfungsi untuk memelihara sel, menghasilkan hemoglobin, membentuk kekebalan tubuh, mengoptimumkan perkembangan otak janin, menambah susu ibu, dan sebagainya. Protein biasa didapati
dari produk haiwan (daging, ikan, telur, susu, keju, dan hasil laut) dan produk tumbuh-tumbuhan (kekacang, biji-bijian, tempe, tauhu, dan lain - lainnya).

Zink penting untuk mengoptimumkan perkembangan otak, mencegah anemia, mencegah terjadinya keguguran, dan sebagainya. Sumbernya? Hasil laut (terutama ikan yang berlemak tinggi), daging, telur, popcorn, dan sebagainya.

Zat besi (Fe) diperlukan untuk pembentukan hemoglobin, cadangan zat besi janin, dan sebagainya. Biasa
diperoleh dari daging berwarna merah, bayam, kangkung, dan kekacang.


Trimester kedua (4 hingga 6 bulan):
Masa pertumbuhan janin dan plasenta, serta pertambahan volume darah. Jangan lupa, pengambilan protein,
kalsium dan zat besi mestilah mencukupi.

Kalsium (Ca) berperananan dalam pembentukan tulang dan gigi janin, pembekuan darah, meningkatkan metabolisme kalsium, dan sebagainya. Biasanya anda boleh dapati dari susu (sumber terbaik), keju, aiskrim, rumput laut, roti, ikan yang tulangnya boleh dimakan (sardin), dan lainnya.


Trimester ketiga (7 hingga 9 bulan):
Masa untuk mengoptimumkan pertumbuhan otak janin, dan ibu perlu bersiap sedia untuk proses bersalin dan
menyusukan bayi. Sekarang, tubuh anda perlu cukup zat besi, kalsium, vitamin B6, dan asid lemak omega-
3 (misalnya, dari salmon dan tuna).

Vitamin B terbahagi kepada beberapa vitamin, seperti B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niasin), B6 (piridoksin), B12 (kobalamin), dan sebagainya. Tugas vitamin B cukup banyak juga, seperti untuk metabolisme karbohidrat, metabolisme protein, menjaga fungsi sel dan jaringan, pembentukan sel darah merah, pertumbuhan janin, dan sebagainya. Vitamin B boleh diperoleh daripada daging, telur, susu, keju,
kacang-kacangan, biji - bijian, bayam, tomato, pisang, avokadoo, beras merah, dan lain - lain lagi.

Selain dari di atas, Ibu-Ibu hamil jugak perlukan :

1. Vitamin A
Diperlukan untuk pertumbuhan sel, mencegah terjadinya penyakit keturunan, pertumbuhan tulang, menjaga fungsi rahim, dan sebagainya. Vitamin A ada pada buah – buahan dan sayuran berwarna hijau atau kuning, mentega, susu, kuning telur, dan lainnya.

2. Vitamin C
Diperlukan untuk penyerapan zat besi, memperbaiki jaringan yang rosak, pembentukan tulang, meningkatkan daya tahan tubuh, sebagai jaringan penghubung antara sel, dan sebagainya. Jadi, vitamin C selalunya diperoleh dari jeruk, cabai, tomato, nenas, dan sebagainya.

3. Vitamin DPenting untuk pembentukan tulang dan gigi, serta membantu tubuh dalam menyerap kalsium dan fosforus. Dari mana boleh diperolehi? Susu, kuning telur, mentega, ikan, dan banyak lagi.

4. Vitamin E
Banyak juga manfaatnya, iaitu mencegah kerosakan enzim dan sel, sebagai antioksidan, mencegah terjadinya keguguran, dan lain-lain. Terdapat pada kacang soya, jagung, ikan, telur, dan sebagainya,

5. Vitamin K
Penting untuk mencegah perdarahan setelah bersalin. Anda dapat perolehi dari sayuran hijau, gandum, buah-buahan, telur, susu, dan lain-lain.

6. Fosforus (P)
Untuk pembentukan tulang dan gigi janin, memperbaiki jaringan, meningkatkan metabolisme fosforus anda, dan sebagainya. Banyak didapati pada daging, ikan, telur, susu, keju, dan lainnya.

7. Iodin (I)
Penting untuk metabolisme, kesihatan janin kelak, dan produksi hormon tiroksin (untuk pertumbuhan). Sumber mineral ini adalah hasil laut, ganggang laut, dan garam beriodin.

8. Magnesium (Mg)
Diperlukan untuk metabolisme protein dan karbohidrat, mengaktifkan enzim, fungsi saraf dan otot, dan sebagainya. Ada pada biji-bijian, kekacang dan lain-lain.
 
 
Dan makanan yang perlu di elakkan oleh ibu hamil sepanjang kehamilan adalah:
  • Perasa Tambahan atau zat yang ditambahkan pada makanan, seperti MSG (MonoSodiumGlutamat), kerana dipercayai mampu mengganggu perkembangan janin, khususnya perkembangan otaknya.
  • Makanan yang telah diawetkan atau diasap, seperti sosej, daging salai, ikan salai, dan sebagainya. Sebab, mungkin semasa mengandung, sodium nitrit yang dalam tubuh diubah menjadi nitrosamin. Sedangkan, zat tersebut dapat menyebabkan barah dan mengganggu perkembangan janin.
  • Makanan yang banyak garam, seperti ikan asin, telur asin, ikan pindang, dan sebagainya.
  • Makanan yang berkalori tinggi, tapi tidak berzat. Misalnya, burger, hotdog, kentang goreng, kerepek, dan sebagainya. Sebab, kandungan kalori, lemak, dan garam pada makanan tersebut biasanya sangat tinggi, namun sangat minima kandungan seratnya.
  • Makanan yang tidak dimasak dengan sempurna, kerana selalunya masih mengandungi kuman. Misalnya, bakteri Listeria monocytogenes yang sering mencemari daging, ayam, dan ikan yang tidak dimasak dengan betul, dapat mengakibatkan keguguran atau bayi lahir meninggal dunia. Atau, ayam dan telur yang dimakan mentah atau setengah masak dihinggapi oleh bakteria Salmonella, secara tidak langsung boleh mengakibatkan keguguran atau kelahiran pramatang.
  • Hindari makanan berlemak, sebab boleh mengakibatkan mual dan loya pada trimester pertama, disamping menyebabkan berat badan anda bertambah secara drastik. 
     
     
    Sumber : My Bundle of Joy, setbersalin.com

7 comments:

Fizalinolie said...

Info yang menarik. thanks Nadh. Fiza pun perlukan info ini sekarang =)

kiera'sakura said...

wowwwwww.. masa pregnant nanti kene bwk bekal msk sndiri la gi ofis..
mkanan kt kedai byk yg guna ajinomoto...

aimie amalina said...

waaaaaaaaaaaaaaa
kene bua persiapan utk beberapa taon lagi ni

kikiki

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

fRaMe+LenSeS said...

Fiza :: ehhe. tade hal la.. :D

Kiera :: ha. bgs2.. msk byk cket na. :P

Aimie :: aii nak bersiap jugak ka? lalalalala~~ :P

kiera'sakura said...

mesti la ai kene msk byk... kan yu nk bwk bekal skali... hihihihihi :p

fRaMe+LenSeS said...

Yo lahhh.. :P

Buta+Pekak+Bisu=CINTA