Followers

Saturday, 24 September 2011

Apabila ianya dihayati

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Selesai tunaikan tanggungjawap. Sekarang masa untuk diri sendiri. Betapa Nadh rindukan blog ni. Lama dah dia terabai tak macam dulu, berkepit ja dengan dia kan?

Malam ni Nadh nak kongsi dengan readers tentang sumber kekuatan Islam yang juga adalah ketakutan terbesar para kafiruun kat muka bumi ni. Apa yang Nadh kongsi malam ni adalah apa yang Nadh dapat dalam khutbah Jumaat semalam.

Tahukah kita yang kekuatan kita umat Islam ni adalah Al-Quran yang mana sepatutnya menjadi ikutan tapi telah ditinggalkan oleh kita sekarang. Bukan kata nak dibaca,nak paham, nak dihayati tu lagilah tidak.

Iman Al-Ghazali ada menyebut, yang Al-Quran yang dibaca, dengan betul tajwidnya, makhraj nya sedang tidak difahami isi kandungnya adalah mengikut syaitan.

Ada satu kisah di zaman Rasulullah dahulu bila mna seorang sahabat yang penuh khusyuk mengikuti Rasulullah dengan khutbah dan solatnya telah diarahkan oleh Rasulullah supaya pergi menemui seorang orang arab mempelajari bahasa arab agar dapat memahami bahasa Al-Quran.

Dari kisah diatas menunjukkan betapa pentingnya kita memahami.isi kandung Al-Quran. Kerana dengan memahami isi kandungnya akan dapat mengelakkan kita umat Nabi Muhammad dari berbuat maksiat dan takut juga berserah sepenuhnya pada ALLAH.

Satu masa dahulu ketika pihak barat kalah dalam peperangan mereka dengan Islam, satu persidangan telah diadakan dan hasil dari persidangan 40 negara tersebut telah mendapat jawapan yang kekalahan mereka disebabkan adalah kerana umat Islam faham dan seterusnya menghayati ajaran ddalam Al-Quran.

Ini kerana kefahaman umat Islam akan ajaran Al-Quran itu menjadikan mereka tak takut mati, kerana dalam Al-Quran ada menyebutkan yang perjuangan jihad menentang musuh Islam itu bakal menjadikan mereka syahid yang ALLAH menjanjikan syurga yang abadi, sedang dunia ini tiada apa makna melainkan untung pada yang taat dan beramal soleh.

"dan barangsiapa yang mentaati ALLAH dan Rasul (Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang yang dianugerahi nikmat oleh ALLAH, iaitu Nabi-nabi. Para shiddiqiin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang yang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya." (An-Nisa : 69 )

Begitulah hebatnya apabila kita berpegang kepada Al-Quran yang dijamin ALLAH takkan berubah kandungannya sampai bila-bila.

Dan atas sebab itulah para kafiruun bertindak dan sanggup buat apa saja demi menjauhkan kita dari Al-Quran ini. Lihat sahaja dunia kita sekarang, Islam sendiri sewenangnya menolak ajaran ALLAH yang dicatatkan dalam Al-Quran. Menang AF buleh ratus-ratus ribu, pertandingan Al-Quran berapa duit sangat? Contoh nyata yang wujud.

Sama-samalah kita mendekati Al-Quran n memahami seterusnya mengamalkan n menghayati isinya. Dalam terselit sebesar peringatan n jalan hidup bahagia di sini dan disana.


Note :: hairan kenapa dia terang-terangan menolak hukum ALLAH. Moga ALLAH tepet cket dengan peringatan agar insaf n bertaubat. Amin
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

Iffah Afeefah said...

Erm bila bace tajuk da agak contentnye

erm sapela tu ye jiran. Hope die cpt2 tobat

kiera'sakura said...

Rasulullah tinggalkn kita Al-Quran dan As-Sunah... ckup la tue yg dijadikan pedoman hidup..

Suhaili Sarif said...

haahla kan nadh
kalau baca al-quran dan hayati betul2,mmg boleh jadi kekuatan kita
jarang betul saya nak baca tafsir.hmmm...

fRaMe+LenSeS said...

iffah :: amin2.. :D

kiera :: tau takpa.

elly :: ye.. sama2 kita jadikan ikutan dan amalkan

Buta+Pekak+Bisu=CINTA