Followers

Thursday, 22 September 2011

kata vs mata pedang

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Pagi yang hening kan? Sejuk sangat. Sebab hujan. Atas sebab tu, Nadh x boleh nk kua lagi. Sebab takut campak berparut. Nasib la enchik boss paham. So Nadh masih lagi disini menunggu ujan reda.

Sambil diri berFB pepagi ni, Nadh jumpa satu quote,
"kata itu lebih tajam dari mata pedang"

Pandangan Nadh, ada benarnya. Contoh termudah, pedang membawa ketakutan, yang mn sesiapa yang dipaksa dengan pedang akan wat apa yang disuruh demi menjaga nyawa. Dan lagi pedang bisa membunuh. Skali tikam kat tempat yang betul n dengan izin ALLAH kita dah lh ucap selamat tinggal.

Lain pula dengan kata. Sekali dah tersentuh boleh membawa kesan yang besar dalam hidup.

1. Kata fitnah tanpa bukti dan diambil tindakan oleh yang tidak menyiasat boleh sebabkan macam-macam kerosakan. Mgkin kehilangan nyawa.

2. Kata-kata tanpa tindakan menghilangkan kepercayaan pada diri. Ye lah kan, dok panas je cakap, last-apa pun xdak. Sapa tak marah kan? (ditujukan buat para manusia yang hanya tahu berjanji)

3. Kata yang benar, walau perit dan susah kena juga dituturkan.
"berkatalah kamu kebenaran, walau ianya pedih".

4. Kata bisa buat manusia berdendam. Ada manusia yang tak buat, tapi sesudah difitnah. Hati jadi marah, yang tak buat, akhirnya dibuat juga. "hampa kata kat aku sangat kan? Aku buat dah hampa kata aku buat."

5. Kata indah bak pujangga menginspirasikan diri untuk berubah. Jika setiap hari mendengar peringatan, mahunya hati tidak terasa mahu berubah. Ditambah cahaya yang ALLAH limpahkan dalam jiwa. Alhamdulilah bertemu juga dengan keinsafan.

Note :: kata itu sesuatu yang perlu dijaga, ditapis sebelum ditutur. "kurang kata maka kuranglah salahnya".
Published with Blogger-droid v1.7.4

7 comments:

d_tieah said...

Diam lebih baik, betul tak? Hehehe.. Tapi kalau berkata untuk manfaat bersama oklah kan? Hehehe..

azam said...

sebab mulut badan binasa....

bahayanya kata²

Anum said...

info yang sgt berguna
thanks

CIK PARO! said...

setuju!

Iffah Afeefah said...

Cmne ni jiran


kite byk berkata haha

kiera'sakura said...

kata-kata ....

hurm, sebab x pndai jge kata-kata blh masuk neraka... semoga kita dijauhi.. amin

fRaMe+LenSeS said...

d_tieah :: a'ah. kalau utk kebaikan takpa. :D

azam :: kan? kita kena jaga2 ni.

Anum :: maceh. :D

cik Paro :: :D

Iffah :: tu la jiran. camne ni. hihihi. kena jaga2 la pasni..

kiera :: amin2. moga dijauhkan :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA