Followers

Wednesday, 21 September 2011

Kueh cakoi atas meja

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Nadh puasa hari ni. ni Nadh baru selesai balik dari Pasar Malam. nak menyiang ikan jap, lepas tu nak berehat. Demam hari ni, tapi gagahkan diri jugak, (selalu macam tu, gagah je, apa ada wat la. takkan nak wat lembik kan,? lawan je. )

Umm. malam ni nadh nak kongsi pasal sahabat Nadh. Orang paling tua dalam rumah Nadh ni. Tapi hari ni dia dah balik kampung, sebab ayah dia tak sihat. Dalam nak kalut balik kampung tu, Nadh sedikit tacing la dengan dia. dalam pukul 7 lebih, dia ada hantarkan SMS dekat Nadh.
 Kueh cakoi atas meja


Nadh tengok ada kueh atas meja. Kueh yang diajar makan oleh dia jugak masa bulan puasa. Lepas tu Nadh suka kueh ni. ouhhh tacing rasa. Baiknya la abg ni. Rajin plak la dia tinggalkan kueh atas meja untuk Nadh buka puasa. Terharu la jugak kan.

Disebabkan sahabat adalah tajuk malam ni, Nadh kongsi satu kisah mengenai sahabat,

Daripada Abu Hurairah r.a. yang maksudnya, bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. Lalu Allah menyuruh seorang malaikat untuk memerhatinya di dalam perjalanan. 

Lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu, “Hendak ke mana engkau?” Lelaki tersebut menjawab, “Aku hendak menemui seorang sahabatku di kampung itu”. Malaikat bertanya lagi, “Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?” Tidak, aku mencintainya kerana Allah SWT. 

Maka berkatalah malaikat itu kepadanya, “Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. Bahawa sesungguhnya Allah SWT telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah”. (Hadith riwayat Muslim).

Hebat kan cerita mengenai persahabatan? Betapa besarnya ALLAH berikan balasan hanya kerana persahabatan. Begitu juga la kita didalam hidup, dalam bersahabat.
Note :: Nadh admire orang yang bersahabat macam ni, admire sahabat Nadh ni. Tiada lain cuma mendoakan ALLAH berikan dia kebahagiaan hidup dunia dan akhirat. dan moga sinar cahaya iman dan nur dilimpahkan kehatinya agar kuat dan hebat mengingati ALLAH. Amin.

6 comments:

kiera'sakura said...

amin... mendoakan tuk abg tue jugak.. trima kasih kerana berkongsi cakoi tue dgn pakcik nie...

cakoi cicah kaya sedap... yummyyy :D

Iffah Afeefah said...

Persahabatan mmg indah

suke cakoi

kalau jiran, msti tharu gak

ijA said...

amin//semoga dipermudhkan urusan kawan-kawan kita..sedpp nye..kueh tu..

C` Ayob-Ilmu Asas Hidup said...

waaa cakoi.....mintak hehehe....indahnya islam itu kan....


upsss tiba-tiba commnet ini, lupa nak kenalkan diri.....salam kenalan dari cayob!...c`ayob follow sini 

Alang-alang saya datang ini, Kalau sudi kunjung2 sya di blog yang tak seberapa ini.........tak follow pun tak ape...janji awk datang, Inys Allah.

http://cayob.blogspot.com/

Подтверждаю said...

as salam...

ukhwah..
ya.jangan mengharapkan balasan ukhwah.
biarkan ia bertaut kerana ikhlas demi-Nya.. insya'Allah iman dan taqwa seiring dalam membina ukhwah
..
boleh ambil contoh sebahagian lirik lagu alyah..

KIsah Hati

pakcik pun kadang2 dengar lagu ni. dok fikir banyak perkara pasal ukhwah ni..ambil mana yang disandarkan pada-Nya

huhu..

fRaMe+LenSeS said...

kiera :: ye lah.. :D

iffah :: tu lah kan? keterharuan.. hihihi

ija :: amin. maceh doakan kawan nadh..

c'ayob :: ehhe. indah sgt kan?

pak cik :: betul tu pakcik. ALLAH jaga kita bila kita jaga dia kan? syukurlah..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA