Followers

Sunday, 20 November 2011

Penangan Cinta Terhalang

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru udah tengok satu cerita ni. Cerita tentang cinta tak berkesudahan baik sebab akhirnya si perempuan itu dihukum entah sebab apa (Nadh start tengok masa dekat ending dah) dan mereka terpaksa berpisah.

Masa disaat-saat perpisahan tu macam sayu ja tengok. Dalam hati kata "ikhlasnya perasaan mereka tu". Walau tak tahu apa sebabnya, tapi shian tengok.

Teringat plak di realiti ni, macam mana ya kalau yang kita nak sangat-sangat tu menemui kegagalan, orang didamba dihalang untuk bersama, macam mana agaknya ya? Nadh pernah rasa. Bagus sebab ni pengalaman. N rasanya Nadh patut share, yang hubungan tanpa redha ibu bapa ni sepatutnya dihentikan sahaja. No point kita teruskan.

1. Bagi lelaki, kena ingat yang ibu n ayah tu priority, tak sepatutnya la sebab halangan ini, mereka diabaikan seterusnya dilawan hanya demi satu cinta.

2. Perempuan pula, lbh banyak halangannya. Perlu ingat yang selagi belum berkahwin, tanggungjawap keatasnya adalah di tangan si ayah. Jadi tidak wajarlah, lari untuk kahwin hanya kerana cinta terhalang. Lagipun, kuasa menjadi wali kan ditangan ayah?

Semuanya bersebab kan? Jadi ingatlah satu kata penting yang berkata,
"redha ALLAH itu tertakluk pada redha si ibu dan ayah, "

Janganlah kerana cinta, kita terputus hubungan. Kerana silaturrahim tu juga punya balasan besar juga sekiranya diputuskan. Renung-renungkan.
Published with Blogger-droid v1.7.4

13 comments:

Iffah Afeefah said...

mgkin dia bukan jdoh kite

mas saari said...

mungkin ada hikmah di sebalik cinta yang terhalang tu..

JIJI YU said...

redha ALLAh bersama redha mereka

Naniey TJ said...

msti la sgt sdey ble xdpt b'sme org yg kte syg sgt.... tp pe2 pon org tua kte t'lbh dlu mkn garam... mrka lbh tahu apa yg t'baik utk anak2.... smua mak ayh nk ank dia hdp happy smpi ble2...kn

sergeant keroro said...

jolo doh tu, kawe setuju sangat la tu

Cik Asma BLuppy said...

betol tu.. restu mak ayah adalah factor utama kebahagian.

Eera Shera said...

betul2. x best kawin tak ade restu. nanti hidup tak berkat. takde doa org tua

sya hassan said...

betol3.. tapi kbykn skunk neh.. rmai yg kawen lari sbb xdpt restu keluarga.. then last2 diri sndri jgk yg susah.. manisnye cume skjap je kot.. kan?? :)

Nong Andy said...

Cinta terhalang ni byk ragam.. ibu bapa sentiasa nak yg terbaik utk anak2-walaupon mereka tidak semestinya betul-sebab mereka pun insan biasa.. sebaik-baiknya kawin dpt restu.. berkat!

Rozuan Ismail said...

mak ayah pon janganlah seksa anak sampai tak merestu.cuba selidik dan lihat kejujuran lelaki/perempuan itu dulu

aimie amalina said...

sungguh restu mak ayah mmg penting kan :)

kiera'sakura said...

Allah dah tentukan ada org lain yg lebih baik dari dia untuk kita...

semua yg terjadi diikuti dengan sebab

fRaMe+LenSeS said...

Iffah :: yup. Nadh setuju. ;)

Kak Mas :: betul tu kak, siapa tahu kan? :)

Jiji :: :)

Naniey :: a'ah. takkan depa nak tgk kita tak happy kan? :)

kero :: jodoh ye? ehehe

Cik Asma :: setuju ng pendapat kamu.. ;)

Eera :: a;ah kan? tade berkat kan?

Sya :: a'ah. manis cuma seketika. betul sgt la tu. ;) ada la cket2 kena balik balas nya tu. bila abaikan ibu n ayah.

Nong :: setuju . dapat restu = berkat. ;) InsyALLAH. ;)

Wan :: selidik dulu. takkan nak men hentam TIDAK je memanjang kan Wan?

Aimie :: :)

Kiera :: a'ah. ada y lebih baik kan?

Buta+Pekak+Bisu=CINTA