Followers

Monday, 14 November 2011

Watak Novel menjadi reality

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Semalam selesai satu lagi novel kisah idola Nadh tu. Punya la susah nak mengabihkannya. Orang abehkan sat ja, tapi Nadh ni ada ja gangguan dia. Sat-sat kena panggil. Tak layan kang orang kata apa plak kan, dah duduk serumah, tapi tak apalah bersangka baik macam hero idaman tu, mungkin dia sesorang nak teman berbual, n lepas tu ALLAH nak bagi mata Nadh rehat jap lepas mengadap lama kan. :)

Banyak yang dapat dipelajari semalam. Buat rasa diri terlalu kerdil sebenarnya. Mungkin sesetengah akan kata, ia hanyalah watak ciptaan, tapi kena ingat juga yang watak ciptaan itu tercipta dari watak yang sebenarnya ada di muka bumi ini juga. Dan dari pembacaan Nadh tu, watak itu sebenarnya sedang mengikut jejak Rasulullah SAW dalam kehidupannya.Akhlak Rasulullah menjadi tauladan. Dan menjadi ikutan.

Dan yang membaca macam kita ni, bukan la sekadar membaca, tapi ambil yang baik-baik tu semat dalam hati untuk mencontohi watak-watak tu.

Kesimpulannya, membaca itu memberikan inspirasi kepada diri, memberikan motivasi dan menggalak jiwa ke arah kebaikan bila bahan yang dibaca itu adalah sesuatu yang mempunyai nilai ilmiah yang tinggi, juga teladan dari bahan itu sendiri membuat diri terasa untuk ke arah yang sama. 

7 comments:

Anum said...

betul2 anum setuju

Sunah Sakura said...

betul tu...dari pembacaan la kita belajar kan CA?

fRaMe+LenSeS said...

Anum :: maceh stuju ng Nadh. :)

Sunah :: ya boss, btoi la tu.. blajar dari sana. pastu diaplikasikan dalam hidup :D

kiera'sakura said...

dah lama x baca novel

Iffah Afeefah said...

betol sbb tu ai suke bace blog jiran nih

fRaMe+LenSeS said...

Iffah :: terima kasih jiran. :D suka belog jiran gak.

Kiera :: tak payah baca. sat kamu jadi jiwang..ahahahahha :P

aimie amalina said...

i love reading!
heeeeeee

Buta+Pekak+Bisu=CINTA