Followers

Saturday, 26 November 2011

Kita buat sama-sama ye?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Sepanjang hidup, Nadh penah jumpa 2 spesis manusia yang tidak menunaikan solat. (AMARAN :: ini adalah entry peringatan, tidak berniat mengaibkan sesiapa)

1. Tidak bersolat, tapi aware dengan waktu solat. Golongan ini, bila masuk waktu, akan menyuruh kita pergi menunaikan solat,ciap berleter lagi bila kita melengahkannya.

2. Golongan tidak bersolat, tapi bila kita hendak kearah itu, (kita cakap kita nak bersolat), tapi diabaikan permintaan kita tu. Boleh plak bawa kita pergi tempat lain untuk elak dari solat. (terjadi semasa kita menumpang mereka).

Beza keduanya adalah, ALERT dengan waktu dan menyuruh dari bw kita turut memonteng macam mereka. Nadh hormat yang pertama. Tapi dalam hati Nadh tersangatlah sedih, kerana mreka punya hidayah, tapi sayangnya tidak berganjak untuk menunaikannya. Nadh pernah soal golongan ni dulu.

"awak, saya selalu awak ingatkan untuk solat, bila masuk waktu, awak suruh saya pergi, tapi kenapa awak tak turut serta?"

**Terdiam.**

"saya minta maaf andai pertanyaan ini buat awak tidak selesa dengan saya, tapi saya rasa sayang. In fact saya rasa sedih sekali bila satu berada dalam situasi ni. "

"sebenarnya kan, dulu saya solat. Lepas tu mula terkurang waktu, mula satu dan dua, selepas tu saya hanya tunai subuh dan maghrib sahaja, lama-lama tidak terus."

"jadi dah sedar kenapa tidak buat?"

"entahlah, saya rasa berat hendak tunaikannya sekarang, malah seminggu sekali pun susah. Tapi kekadang tu lama lama sekali saya buat jugak".

Nadh pula terdiam. Selepas lama berfikir,
"kalau bersendiri itu tidak kuat, maksudnya kita kena ada pendorong, lepas ni kita buat sama-sama ye?"

Keduanya tersenyum. Dalam Nadh mengamin doa, Nadh yakin dia juga sama, berniat menggapai redha ALLAH dengan menuju jalan yang dah disusun. Moga dia dimudahkan jalan n berusaha.

Amin yarabbal alamin.
Published with Blogger-droid v1.7.4

3 comments:

Iffah Afeefah said...

okey ni betol2 terasa

erm buat sme2 ye

Kancil 8349 said...

semoga mereka diberikan kesedaran

Raisya Haris said...

Adik pernah ada kawan sikap macam ni, tapi alhamdulilah dia dah berubah. (:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA