Followers

Monday, 21 November 2011

Bersyukurlah !!

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Satu malam seorang lelaki datang ke rumah kami dan memberitahu saya, 
"Ada sebuah keluarga dengan lapan kanak-kanak. Mereka tidak makan selama beberapa hari, "

Saya mengambil sedikit makanan dan saya pergi. Apabila saya sampai ke rumah keluarga itu, saya melihat muka kanak-kanak itu kelaparan namun tiada pula kesedihan terpamer di wajah mereka.

Saya memberi beras kepada ibu. Beliau kemudian  membahagikannya kepada dua bahagian, dan keluar, membawa setengah dari beras dengannya. 

Apabila dia kembali, Saya bertanya kepadanya, "Ke manakah anda pergi?" 

Dia menjawap mudah, "Saya ke rumah jiran saya, mereka juga lapar. "

Saya tidak terkejut bahawa dia memberi-kerana dia orang miskin berhati mulia. Tetapi saya terkejut yang dia tahu mereka lapar. Selalunya, apabila kita sedang menderita, kita begitu memberi tumpuan kepada diri kita dan tidak mempunyai masa untuk orang lain.

Berilah makan kepada yang lapar, dan bantulah mereka yang dalam kesusahan. Kemudian cahaya anda akan bersinar keluar dari kegelapan, dan kegelapan di sekeliling anda akan menjadi terang seperti tengah hari.



Kisah yang Nadh kongsikan di atas, sedikit sebanyak membuka minda tentang kita yang berada di dalam kesenangan ni, bila satu masa kita bersedih, kita berduka, dan bersusah, kita lebih menumpukan bahawa kita sahaja yang diuji, kita tidak pula membandingkan yang lebih-lebih susah di keliling kita, kisah ini sangat memberi inspirasi kepada diri yang "BILA KITA RASA KITA SUSAH, SEBENARNYA RAMAI LAGI YANG SUSAH DI SEKELILING KITA". 


Bersyukurlah !!

Sumber : Email

16 comments:

Anum said...

insyaallah

Are_Rull said...

kalau kita rasa susah,ramai lg kat luar tu y lbih susah dri kita.

kalau kita rasa sedih,ramai lg kat luar tu y lbih sedih dri kita.

kalau kita rasa mrh/benci pd sum1,sdrlah kat luar tu mgkin lg ramai y mrh/benci kita.

wallahualam~

Sunah Sakura said...

alhamdulillah..

Lelaki Ini said...

owh,..
okeyh!
thank pesanan

azam said...

memang betul...sekurang²nya kita perlu sentiasa bersyukur dan membantu orang yg lebih susah...

Jgn kedekut sgt

Iffah Afeefah said...

Syukur sentiase

Raisya Haris said...

Syukur kepada Allah~

Miss Nadya said...

betul tu nadh...even kita dapat RM1 rezeki kita hari ni..bersyukur lah apa yg ada kan..:)

new entry :: perlawanan akhir Malaysia vs Indonesia sea games 2011

myblog said...

singgah membaca...

M Fizan said...

huhu..betul tu..insaf dengan kisah nie..thanks nadh.. saya cuba untuk bahagiakan orang lain walaupun saya terluka..isk2

Ardini Humaira said...

Alhamdulillah..
:)

aizamia3 said...

syukur dengan apa yang ada.. Alhamdulillah.. kita sebenarnya jauh lebih senang berbanding mereka yang tidak dapat makan nasi berhari-hari sebab tak cukup duit untuk membelinya..

kiera'sakura said...

itulah cara sebenar nak ilangkan kesedihan..

bila kita rasa kita susah sebenarnya ramai lg yg lebih ssh dari kita..

feza said...

itula yang menjadi inspirasi..

muhasabah..

Nong Andy said...

Insaf membaca.. selalu lupa selalu alpa.. terlalai nak bersyukur padaNya. Thanks for sharing..

Подтверждаю said...

as salam..
hm..harta dunia itu ibarat pisau yang menikam hati yang suci..menukarkannya menjadi hitam kegelapan..

moga kita dijauhkan dari kesesatan dan hasutan makhluk laknatullah

Buta+Pekak+Bisu=CINTA