Followers

Thursday, 17 November 2011

Ucapan Good Luck

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Lamanya Nadh nak ingat apa yang Nadh ingat pagi tadi, yang nak Nadh share dengan reader belog serba serbi kurang Frame and Lenses ni.

Topik tengah hari ni adalah "Ucapan Good Luck"

Sebenarnya Nadh tertarik dengan topik ni lama dah. Jadi hari ini sekadar meluahkan rasa dan pendapat mengenai ucapan yang kita berikan kepada sahabat-sabahat kita, apabila mereka bakal menghadapi sesuatu, contohnya peperiksaan, interview dan sebagainya.

Good Luck kalau kita alihbahasa membawa maksud, nasib baik. Nadh selalu tak wish orang good luck sebab Nadh tak rasa patut kita doakan dia hanya untuk "bernasib baik" tapi Nadh suka cakap "ALL THE BEST" iaitu kalau kita tafsirkan kita mendoakan dia untuk mendapat semua yang terbaik. 

Cuba kita fikir ya, dalam dunia ni, contoh nya kita hendak menjalani peperiksaan, adakah kita hanya bergantung pada NASIB BAIK? Pada Nadh la, susah sangat kita nak dapat NASIB BAIK terutamanya dalam peperiksaan ni, kecuali la ada soalan bocor ka, atau ada mendapat soalan magic yang tiba-tiba sama dengan pembacaan atau ulangkaji yang kita buat sebelumnya. (itu pun kita dah baca kan? Tapi soalan sama macam kita baca, dan YA itu adalah NASIB BAIK Tapi masih juga bergantung pada USAHA )

Sebut tentang USAHA, dan NASIB BAIK ni, Nadh suka nak kaitkan sedikit dengan kisah pakcik yang berjaya dan kita saling bergantungan di mana tanpa USAHA, kita akan masih berada di takuk yang lama. Macam Pakcik, yang mana masih bertahan selama dia susah satu ketika dahulu dan sekarang muncul sebagai peniaga berjaya, macam tu juga kita, yang berusaha tanpa putus asa. Macam kata-kata melayu dahulu, Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit, padan sangat dengan USAHA yang membawa maksud, walau sedikit, tapi bila kita usaha, tapi lama-lama jadi banyak (BERJAYA).

Apa yang nak Nadh simpulkan di sini adalah, perjalanan hidup kita, tidak bergantung kepada NASIB semata-mata, tapi LEBIH PADA USAHA kita sebenarnya.


" Smoothy " by SpexSphotography

8 comments:

azam said...

kadang² good luck lebih bermaksud kepada selamat berjaya...bukan semata² utk luck saja....

Anum said...

usaha tangga kejayaan

Iffah Afeefah said...

erk tp ade y kate may Allah bless you lebih baik

sbb gudluck tu cm cm percaye pade tuah

cm tukang tilik

ntahla nk trgkn tatau

Naniey TJ said...

stuju ngn nadh

fRaMe+LenSeS said...

Azam :: camtu ae? tapi luck still kena usaha kan?

Anum :: setuju. ;)

Iffah :: tak pernah dgr lak yang tuu .:)

Naniey :: maceh setuju.

aimie amalina said...

betool
sameee..suke jugak ckp
Pray for your best! =]

Ardini Humaira said...

sebab Goodluck tu diertikan selamat/semoga berjaya.. jadi, lebih prefer sebut goodluck ^__^ macam good morning.. bukan maksudnya pagi yang baik yang selamat pagi. hehe..

shahjiehan said...

hebat2! mesti bm dapat a kan.. hehehe..

lama x mai sini

Buta+Pekak+Bisu=CINTA