Followers

Friday, 28 January 2011

Al-Kuliyyah :: Kahwin Awal

Al kuliyyah edisi 28-Jan-2011.
tajuk hari ni adalah kahwin awal.
kata ustaz, yang penting adalah niat tu..
napa nak kahwin awal? nak meramaikan umat ka, nak kasi sah ka.. apa ka..
kata ustaz, kalau niat tak jelas, ta lama la..
terbaik kata ustaz adalah niat la nak bersama kerana ALLAH, nak meramaikan umat, nak sahkan hubungan cinta tu agar benar-benar atas landasan Islam.dan dibenarkan. maksudnya menghalalkan hubungan cinta la..

Ustaz menegaskan tentang Mas Kahwin, yang mana adalah Kewajipan dan sebagai janji antara lelaki kepada perempuan. kata ustaz, kalau kata la Mas kahwin ni tak di bayar, i mean hutang la, dan suami mati dan sekiranya tidak dibayar oleh ahli keluarga, akan dituntut hingga ke akhirat kerana ianya adalah janji. Mas Kahwin ni semacam bayaran la untuk menghalalkan hubungan kelamin antara Suami dan Isteri.

Ustaz kata, tak salah sekiranya family yang senang, nak menanggung perkahwinan anak-anak, apa salahnya kan, duit banyak kan.. tu la antaranya yang dikongsi oleh Ustaz tadi. rugi plak rasanya buka lewat. hihi..

pendapat sendiri sebenarnya tak salah nak kahwin awal ni, tuntutan apa perkahwinan ni.. sebab tu saya suka lawan cakap ng orang yang menentang kawin awal ni.. alasan depa langsung tak diterima, tapi macam kata ustaz kan, nak kasi kahwin pun tengok jugak la, leh ka laki tu nak bela anak depa, da kerja ka, kalau da kerja pa suma, tadak alasan nak bantah kan? saya setuju sangat.. hihi.. mungkin sebab pernah duduk dalam situasi ni kan dulu, walaupun suma da berakhir lama, tapi masih dengan pendirian saya.. apa pun, yang terbaik tu datang dari ALLAH, kita ni cuma merancang kan. yang menentukan adalah DIA.

;)

4 comments:

FAINOR MUFAKIRIN said...

Salam.. Hihi.. Comel tajuk ni..
Tapi saya bukan kategori kahwin awal sebab umur sudah lewat.. Huhu.. :D

fRaMe+LenSeS said...

wslm.. hihi.. ya ka.. cik fai tade la lewat.. muda ag laa.. ;))

bedah said...

like dis post =)
kawen nnt jgn lupe jemput =)

fRaMe+LenSeS said...

Bedah :: maceh2. insyALLAH.. :) rajin2 la mengikut sini. annti sampai masa kat cni jugak nak gtau kan? hehe

Buta+Pekak+Bisu=CINTA