Followers

Friday, 28 January 2011

Khutbah Jumaat :: Orang Paling Cerdik

Orang yang paling cerdik adalah orang yang paling banyak mengingati mati. dan ada banyak bekalan.

mari sama-sama kita jadikan dunia yang sementara sebagai tangga untuk mencapai kejayaan sebagai warganegara akhirat di dunia akhir lagi kekal kita iaitu akhirat ALLAH. dengan memanfaatkan tiap saat hidup untuk tunduk dan patuh kepada perintah dan meninggalkan larangannya.

ketika kita mula melangkah ke alam barzakh, ada tiga perkara yang akan datang bersama dengan kita, itulah dia Anak Beranak kita, kemudian Harta benda kita, dan akhir sekalilah amalan kita. namun setelah selesai kita ditaklinkan, 2 (dua) yang berkenaan akan meninggalkan kita itulah dia 1 . ahli keluarga kita, anak-anak menjadi anak anak tiri orang lain, isteri akan tinggal dan menjadi isteri orang lain, 2.harta pula pergi meninggalkan kita, dan diwarisi kepada anak-anak, kaum-kaum kerabat, atau menjadi milik orang lain, akan tetapi, yang kekal tinggal bersama kita itulah dia 3. amalan-amalan yang telah dikerjakan oleh kita sepanjang kita hidup di muka bumi.

kta Nabi Muhammad SAW, tiada satupun yang akn kekal dan tiada satupun yang akan terkecuali dari mati, sedang Nabi Muhammad sendiri pun meninggal, inikan pula kita, cuma persoalannya bilakah akan tiba masa ini, dan dimanakah kita ketika itu? mahukah kita mati dalam keadaan berdosa, dan pergi diibaratkan kosong tanpa isi, sekirannya kita terus terusan menunggu dan menunggu masa-masa sesuai (kononnya) untuk kembali kejalan NYA.

ALLAH berkata, akan diuji kita ini di dunia dan DIA nak lihat siapa kita di dunia ini, sama ada menjadi orang baik atau pun orang yang jahat. sama ada kita mengerjakan perkara-perkara yang baik atau berbuat perkara yang tidak baik.

berterima kasih dan bersyukurlah kita kepada NYA, kerana diberikan kita nikmat tanpa kita minta pn, diizinkan kita bernafas, diberikan pula kita makan dan minum (rezeki) tanpa dia minta pun balasan. sama-samalah kita menjunjung tinggi pemberian NYA tu dan bersama-sama taat kepadaNYA. semoga menjadi hamba-hamba soleh dan solehah di muka bumi NYA ni.

amin yarabbal alamin

2 comments:

kiera'sakura said...

amin ya rabbal alamin.. betul, jgn menunggu masa yg sesuai... =)

fRaMe+LenSeS said...

tau takpa. :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA