Followers

Friday, 7 January 2011

Kesalahan Nadzar

Semalam dengar ceramah Ustaz Kazim..
dia menegur tentang nazar yang disalahgunakan oleh hamba ALLAH..
seyes aku sendiri rasa bersalah kerana aku macam dah buat perkara yang sama semasa aku berpuasa nazar tempoh hari..

kata Ustaz, kita ni salah ketika bernazar. kerana kita seperti meletakkan syarat ketika nak minta sesuatu dari ALLAH, contoh, anak nak exam, kita pn bernazar la.. kalo anak dapat 8A, kita akan puasa seminggu, lepas tu kita pun tunggu la anak dapat keputusan pastu baru buat..
bukankah lebih baik sekiranya kita, buat siap-siap.. diambil dari contoh di atas, kita nak anak kita dapat exam keputusan baik, jadi kita pn berpuasa la siap-siap, dan sambil tu berdoa kepada ALLAH, bukankah itu lebih baik..?

aku rasa ada benarnya apa kata Ustaz ni.. insyALLAH, aku pun akan ubah cara aku..
buat yang lebih baik tu la.. kenapa perlu kita meletakkan syarat untuk kebaikan kita kan..?
ALLAH tak pernah berkira pn dengan kita, ni kita nak berkira dengan DIA plak..
sapa la kita ni.. ?

;)

2 comments:

kiera'sakura said...

betol!!!! nk ubah cara nazar lepas nie...

fRaMe+LenSeS said...

Alhamdulillah.. bgs la camtu. :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA