Followers

Monday, 31 January 2011

Mini Muzium - Stesen Ketapi lama

hari yang bizi dan excited buat aku hari ni..
pagi2 masuk opis.. da la masuk lambat.. pastu dok kalut ng report..
kata abg falah, kalau aku ta settlekan report hari ni.. dia tanak approve cuti aku..
so macam besa la.. dengan sepantas nya aku menyelesaikan report-report aku tu..
smpaikan suma aku buat la.. ATP tu aku y selesaikan.. Lynda aku suh wat menda-menda yang ta lambat, keja remeh2 kasi Lynda buat la. kalau tak memang ta balik la aku..
gelak abg razak, dia tau da aku ni.. kalo nak cepat, memang ta harap kat sapa dah, buat sendiri ja.. jadi aku pun buat la.. mula tu cepat la.. tapi kemudian tu agak lelambat cket.. mana tak nya.. dok buat tu, Mr Boss leh call plak.. dia nak beli pizza, kat Norin ng kat kami la. tapi dalam wallet dia tade duit cash plak da. dia mtk tolong aku p ata duit sat..
so aku pn p ja la.. then pas da abeh mengoder pa suma.. aku pun gerak la balik ke opis. smbung keja.. smpai ja smbung smpai selesai, kemudian ke Motorola plak..
da abeh tu, balik la opis, dan dia y ata aku ke stesen komuter shah alam. maceh la wahai enchik boss, terharu cheQ.. hihihi.. lega rasa walau cepat sgt smpai ke cni tadi..
bus kul 8:30, 6:30 da sampai, sangat excited kan aku..
kena perli a ng seseorang n ng mama, mama gelak, mama kata, abg nak buat apa tu 2 jam dok sana tu? mula tu aku agak pikir la apa la nak buat ni sambil dok menanti..
pastu jalan2 pusing-pusing stesen ni..
terjumpa sesuatu yang menarik la.. masa nak p toilet, jumpa ada mini muzium ketapi dalam ni.. hihi.. lama jugak pusing-pusing kat dalam tu.. ushar-ushar, amek gambaQ..
moh.. kita kongsi sket apa hasil aku dapat tadi kat dalam tu..


besaQ kan, nama menda ni tulang gajah, ada kisah disebalik tulang ni. dolu-dlu la.. mummy gajah langgaQ ketapi sebab ta puas ati kat ketapi, cita dia baby gajah eksiden ng ketapi n mati di tempat kejadian, satu hari mummy lalu-lalu, pastu dia balas dendam.. sedihh plak.. huu
(kejadian berlaku tahun 1894)


menda besaQ gedabak ni la mesin mencetak diket dulu-dulu.. whoaa.. besaQ ny..
(diguna dari tahun 1940 hingga lewat 1990)


masa tahun 1940 smpai 1980an, menda besaQ gedabak ni la digunakan sebagai alat pemotong besi.


alat peralatan Teknologi maklumat
(dari tahun 1980 hingga 2000)


nama dia "shunt signal". berfungsi macam lampu isyarat. Merah tanda berhenti, ijau tanda jalan. menariknya menda alah ni da ada sejak 1920an, dan masih digunakan hu


Plet Hydraulic Jack, yang digunakan semenjak 1950an smpai la ke 1980an.


ta tulih plak la menatang ni nama apa.. tapi aku pasti, guna dia nak ubah laluan landasan ketapi tuh.. yeshh.. :p


kotak pirate of the keretapian. kotak peralatan yang digunakan di bengkel ketapi di Sentul dalam tahun 1960an.


kalau nak tau, pakcik ni la orang Mesia pertama yang jadi pengurus stesen ketapi ni.. dolu2 kan, suma pakcik omputih ja.. ni pakcik melayu pertama n orang Mesia pertama.. bangga cheQ.. :p


ni kusi driver ketapi.. mula guna masa tahun 1995


ni Model Railcar yang dihadiahkan oleh pengilang sekitar tahun 1970.


Model gerabak klas 1 (satu) yang dibina pada tahun 1935. Gerabak jenis ini digunakan dari tahun 1934 hingga lewat 1970an.

huuu.. banyak sungguh la.. udah la tu kot.. sebenarnya ada banyak lagi la kat sana.. p la tengok.. syok jugak kan.. lawatan bersejarah.. ta rugi apa-apa, ilmu tu..
Lokasi :: Stesen Keretapi Kuala Lumpur.


No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA