Followers

Tuesday, 25 October 2011

10 ayat darurat di Jepang

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari ni meh Nadh nak share 10 kata-kata mudah yang senang ingat, senang sebut n senang guna di waktu-waktu kecemasan di Jepang. (mana la nak tau kan, kot-kot tetiba kena p sana kan..)


1. トイレ (toire) = Toilet. Ini adalah kata yang kita guna setiap hari. Kita semua mesti g tandas kan, apa lagi. TOIRE bila dah rasa tak taahan tu. :P

2. 手洗い (tearai) = Kamar mandi. Sama seperti toilet, cuma kata yang ini lebih menyeluruh. Toiletnya lebih lengkap
 
3. 助けて (tasukete) = Tolong! Jerit la kalau betul-betul perlukan pertolongan ya. Jangan plak masa tak perlu, nanti jadi macam kisah budak dan serigala. :P

4. わかりません (wakarimasen) = Saya tidak paham. katakan saja bila kamu tak "paham setarang" apa orang Jepang tu cakap.

5. やめて (yamete) = Hentikan! Kalau la ada orang setempat atau sesiapa yang mengganggu kamu, katakan YAMETE, mungkin dia takkan kacau kamu lagi.

6. 英語 (eigo) = Inggris. Kalo kamu kebetulan boleh berbahasa Inggeris, cuba la. Mungkin orang Jepang tu tahu juga berbahasa Inggeris. Selamat~~

7. 警察 (keisatsu) = Polis. Pacik Polis di sana. Bila bantuan diperlukan.

8. 危ない (abunai) = Bahaya! Jika seseorang berteriak kata ini ke kamu, sebaiknya kamu perhatikan langkahmu.

9. 危険 (kiken) = Berbahaya! Ini adalah kata lainnya abunai. Kamu boleh melihat kata ini di tanda-tanda peringatan.

10. チカン (chikan da!) = Tukang raba! Kata ini khusus untuk para wanita. Apa lagi. Jerit la kuat-kuat.


Sumber : Email

5 comments:

Iffah Afeefah said...

Susa sngguh. Xreti la

aimie amalina said...

jommmm belaja ckp jepuuunggg!

mas saari said...

nice sharing!
boleh tambah ilmu ni..

mikro_kokus said...

haaa..... mikro suka entri nie heeee~ makaseh berkongsi... :)

fRaMe+LenSeS said...

Iffah :: wat2 la reti. :P

Aimie :: jum3.. :D

kak Mas :: boleh kak. dari tatau langsung kan?? hehe

Mikro :: sesama.. :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA