Followers

Sunday, 30 October 2011

Kepercayaan, Tuduhan, Kesalahan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Semalam nadh tengok satu cerita mengenai seorang ustaz yang kena tuduhan apa tatau, lepas tu family tunang dia putuskan hubungan. Dari surat tunang dia bagitau :
"family saya tak dapat terima awak, sebab tuduhan yang dilemparkan kepada awak. Lagi lagi awak seorang ustaz".

Tengok tu buat Nadh terfikir, terimbau balik satu entry dulu mengenai "muka baik". Memang betul rupanya psl muka baik tu, berikut beberapa peringatan untuk suma.

1. manusia akan menghukum satu kesalahan yang dilakukan seseorang , dan itu akan menjadi satu satunya point menjatuhkannya. Walau sejuta tahun kebaikan pun yang dia lakukan, tapi satu buruk sudah cukup untuk dia dibuang.

2. Orang baik yang jatuh air mukanya, lebih malu dan lagi teruk dugaannya dari si jahat yang memang macam tu. Sebabnya, dia adalah contoh didalam masyarakat. Bila contoh turned out to be yang tidak baik, sudah tentu suara sumbang akan cakap, "muka ja baik, pangai macam setan, rupanya selama ni blakon ja baik,".

3. Siapa pun dia, dia masih adalah MANUSIA. yang mana tidak akan pernah sunyi dari berbuat kesalahan. Janganlah kerana sedikit itu dia dilayan sedemikian rupa. Berilah peluang. Berilah ruang. Untuk sama ssma kembali bertapk di atas tanah ALLAH ni.

Oleh itu kita perlu berhati hati dalam hidup. Entry Nadh bukan cakap jangan jadi baik, tetapi Nadh nak pesan agar kita jaga nama baik kita sendiri. Bukan sebab nak orang pandang tinggi, tapi sebab nama baik tu yang berat dipikul. Bayangkan yang ambil kita jadi contoh, tetiba tahu kita ni tk baik, apa akan jadi pada dia? Andai dia pandai berfikir tak apalah, jika tak? "alaa yang camtu punya bagus pun perangai cm apa lagi, tak boleh harap, aku ni? Lagi laaa."

Orang mengikut contoh didepan mata, tapi contoh yang hancuss merosakkan kepercayaan. Semua tidak sempurna, tapi kesempurnaan tidak dikira dari tiada salah, tapi bagaimana kesalahan diperbetulkan.
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

JIJI YU said...

stia pesalah berhak diberi peluang kedua

Iffah Afeefah said...

Erm betul tu jiran

org slalu percaye tduhan

aimie amalina said...

ni mesti cite zizan nin tu kan
hehehe

emmm
walau siapa pun kita
kita kena sedar
kita sama je kan
tapi kekadg x bole nk slhkan owg lain jugak
kita kene jage diri kita
nama baik kite kan =]

fRaMe+LenSeS said...

Jiji :: betui tu kan. depa pn manusia. :D

Iffah :: yup. tu y takut tu. kena jadi mangsa fitnah..

Aimie :: ehhe. tgk jugak ka? :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA