Followers

Sunday, 16 October 2011

Bila dia pilihanKU, dia juga pilihanmu

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Nadh masih lagi berdepan dengan kisah sahabat Nadh ni. Kesian sebenarnya dengan dia, tapi nak buat macam mana kan, dia berjumpa dah ramai, dah banyak kali dah kena, sekarang mai time orang yang Nadh kenalkan, so rasa bersalah jugak. tapi nak buat macam mana kan.

Malam ni Nadh nak cerita plak pasal "Bila dia pilihanKU, dia juga pilihanmu".

Normally kan, manusia ni, dia cepat tertarik bermula dari pandangannya. Percaya tak Nadh kata, yang kita tengok dengan mata tu, akan lebih cepat menarik kaki untuk melangkah dan mencuba. (Nadh maksud dari segi mengorat la ni.). Kalau tak melihat, kita kurang tertarik untuk mendekat. Tak kiralah dari segi rupa paras ka, percakapan ka, pembacaan ka, dari segala segi yang membawa kepada "contact" antara si dia dan kita.

Dalam entry malam ni, Nadh nak sebut apa yang terjadi bila kita dah mendekatkan diri kepada ALLAH. Pilihan kita masa ni dah tak macam pilihan mata-mata lain di luar sana, tapi pandangan kita lebih kepada pandangan tentang macam mana hendak mendekatkan diri kepada Maha Agung Maha Suci ALLAH. Jadi oleh sebab itu, setiap kejadian, kecantikan yang berada di mata ALLAH, secara tak langsung menjadi cantik dan indah di mata kita juga.

Diambil contoh kepada pemakaian, si Lelaki, cepat sekali terpengaruh, terjatuh hati, terhantuk jiwa bila melihat si muslimah dengan pakaian serba tutup, dengan tudung yang melabuh, jubah yang meliputi menutup tubuh si muslimah yang dilihatnya.

Itu dari segi mata, dari segi hati, si lelaki mulai tergilakan bila melihat si dia, penuh dengan harapan, penuh dengan hati yang dekat pada ALLAH, tiap kata tuturannya itu kata yang mengajak kita menjauhi dosa dan mendekatkan diri kepada ALLAH dengan hati yang ikhlas demi mencuci hati dari riak dan takbur.

Apa yang nak Nadh sampaikan berkait dengan satu Firman ALLAH dalam Surah An Nur ayat 26 yang bermaksud :
"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). "

Dan kenapa pula dan apa kaitannya dengan "Bila dia pilihanKU, dia juga pilihanmu" adalah, pilihan ALLAH itu adalah berkaitan juga dengan pilihan kita ,yakni kita menyukai apa yang disukai ALLAH itu bila hati memilih untuk mendekatkan diri kepadanya. Berlawanan dengan hati yang belum mendapat Nur yang lebih mencintai kecantikan dari paras mata, keindahan dari paras hati yang belum mengenal kecantikan sejati yang mana dipandang pandangan Yang Maha Melihat lagi Maha Mengetahui.

Apabila tiba saat dan ketika itu, hati lebih untuk mendapatkan syurga yang menjadi idaman, jadi diri mula menjauhi yang mana membawa kepada perbuatan dosa walau sekecil-kecil disebabkan takut dan percaya "sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit", atas kepercayaan itu, sedikit itu dijauhi juga.

Masa itu, yang berdamping, ditegur penuh ikhlas dengan harapan untuk memperbetulkan. Diri sendiri pula, dilihat penuh rapi demi memperbetulkan walau sedikit pincang yang dikaji selidik tiap kali sesi bermuhasabah berakhir.

“Sesungguhnya Allah tidak akan menganiaya balasan kebaikan seorang mukmin, akan dianugerahi rezeki atas kebaikan itu di dunia dan nescaya diberi balasan pula kerana kebaikan itu di akhirat. Adapun bagi orang yang kafir: ia akan diberi balasan kerana kebaikannya di dunia, tetapi ketika di hari kiamat tidak ada balasan baginya” (Hadith Riwayat Abu Daud)

Note :: Bila kita dah berusaha menjadi yang lebih baik, ALLAH pasti kurniakan yang lebih baik juga buat kita. Jadi berusahalah.

"bila kita memilih akhirat, dunia mulai terkejarkan kita, akhirat pula menantikan kita, tapi bila dunia ini menjadi pilihan diri, akhirat melupakan kita dan dunia sahajalah yang tinggal buat kita" , dan sesungguhnya balasan baik itu buat yang beringat dan neraka yang keras hukumannya buat yang lalai dan berbuat dosa. 

Wallahualam. 

Moga mendapat manfaat.

10 comments:

Iffah Afeefah said...

Tula. Risau bile pk

spe la jdoh ai agk2

fRaMe+LenSeS said...

jadi yang lebih baik dan yakin pada susunan ALLAH. insyALLAH yang terbaik juga menjadi imam kamu. Nadh mendoakan. :D

jari kontot said...

nasihat yang baik . terima kasih abang nadh :)

Ruzzezanie said...

errrr, tapi aku xde pilihanKU lg wei.. ko tanak kenalkan kat aku sorg?hihihi..


# wuu, aku terinsaf jap bace ni wei..

Rozuan Ismail said...

macam dah ada yang punya je. baguslah kalau pasangan kita tu dapat bantu kita dekatkan diri pada Allah SWT

linda a.k.a ibusumaiyah said...

suka dengan NOTA itu : bila kira berusaha menjadi lebih baik...allah akak kurniakan yang lebih baik untuk kita...:)

azwa amani said...

betul tu nadh..pilihan Allah itulah yg terbaik walau kita rasa pilihan kita tu lah yg terbaik, yg memahami..

amani suka penulisan nadh..

FasiHaH SupiaN said...

betul tu nadh...sebab itu kalau nak yg baik, diri kita kenalah perbaiki dulu

fRaMe+LenSeS said...

Jari :: sesama. :D

Ruzz :: nak kenaikan kat ko ke? aishhh.. tak berani aku..

rozuan :: yang punye? sapa la kita ni.. :P

kak linda :: terima kasih. Nadh suka jugak. :D


Amani :: terima kasih amani. satu penghargaan bl orang kata macam tu. terima kasih.

Fasihah :: betul kan? ayat Quran da ada kan. ikt je. :D

oli-go said...

tq berkongsi buah fikiran...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA