Followers

Friday, 28 October 2011

MengHALALkan yang HARAM

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Nadh terbaca sesuatu dari kemarin, tapi Nadh nak kongsi la untuk hari ni.


Gambo Pinjam kat SINI.

So, baik la dijauhkan dok LIKE-LIKE picture yang tak ketahuan tu. Nadh tengok banyak bebenor sekarang ni kat pesbuk, gambar-gambar orang yang dok suruh LIKE tu. Siap wat event lagi. Berhati2 lah..

Hai orang-orang yang beriman: Janganlah kamu mengharamkan yang baik-baik (dari) apa yang Allah telah halalkan buat kamu, dan jangan kamu melewati batas, karena sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang suka melewati batas. Dan makanlah sebagian rezeki yang Allah berikan kepadamu dengan halal dan baik, dan takutlah kamu kepada Allah zat yang kamu beriman dengannya.” (al-Maidah: 87-88)

Dari ayat di atas ni, jelas ALLAH bagitahu yang Janganlah kita mengHALALkan yang HARAM itu, contoh dalam kes mengeLIKE gambar ni la, kita suka ja dok mengeLIKE, tapi kita tengok tak gambar-gambar tu? 
1. Ada yang dok tunjuk aurat, lepas tu kita  pergi LIKE plak. sedangkan membuka aurat itu adalah satu kesalahan yang jelas.
2. Ada pula kita LIKE, gambar yang tak sepatutnya, (contohnya budak tu dok berpeluk sakan dengan bukan Muhrim). 
3. Ada 

Kesan dari kita LIKE kat atas Nadh sebut ni, apa jadi? Si Polan binti polan, atau si polan bin polan ni jadi suka plak, lepas tu buat lagi. Tak ke jatuh atas menyokong berbuat perkara yang baik? Kita kena ingat ya, manusia ni, bila dia rasa apa yang di buat "DIREDHAI", dia lagi suka tau nak buat,. Kita nak ka tanggung dosa dia wat perkara tu sebab kita dah secara tak langsung MENYOKONG PERBUATAN DIA??

" Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan permusuhan." ( Surah al-Mai'idah : 2 )

Fikir-fikirkan, renung-renungkan.


P/s : Nak ambil gambar, ikut DIA NI. Kompem selamat.

12 comments:

Iffah Afeefah said...

Sme ngn jiji tegor ritu

Betoi jirannn

~Kirin Selama Perak~ said...

pasni tak like da,terus share..hehehehe

NadiRah said...

okay...tengkiu bgtau~ ^^

Fay said...

nice sharing nadh.. bru tau.. ^^

Sunah Sakura said...

sebab tu skang ni nak tengok dulu gambar tu cane...kalo jenis tak cukup syariat tu, buat dek aje..

Anum said...

ermmmmmmmmmm

fRaMe+LenSeS said...

Iffah :: Betoi kata ostad Jiji tu. :D

KSP :: yo lahhh.. :P

Nad :: sesama. :D

Fay :: ye betoi. kita kena hati2 tau. :D

Sunah :: bgs la camtu boss. hati2..

Anum :: .....

aimie amalina said...

betooool
kekadang
ntah ape2 yg disuruh LIKE nye
aiyooooooo

Along Usop said...

halal haram dah bcampur dek liberalism kat negara kita... =.=

kiera'sakura said...

betol... lpas nie kene hati2 ble nk like2

gedek! said...

kita ni senang sangat tekan like

fRaMe+LenSeS said...

Aimie :: so kena tgk bebetoi la. baru like. :D

Along :: itulah.. huu T.T

Kiera :: tahu pn..

Uncle :: tu la kan uncle. senang sgt.. mentang2 men click ja. :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA