Followers

Sunday, 2 October 2011

Kisah "diabaikan"

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Tadi, seseorang call Nadh. Dia tanya kat Nadh satu soalan,
"Kenapa bila lelaki dah kawin pun, tapi dia masih nak cari yang lain..?"

Nadh terdiam seketika, tapi Nadh tak terus jawap, tapi Nadh bagi jawapan, 
"Ada banyak sangat kemungkinan, yang kita tak tahu dan kita tak dapat nak bagi jawapan."

4 hari sebelum ni Nadh ada bincangkan sesuatu yang lebih kurang kes ni dengan boss Nadh. Kisahnya, dia jadi penasihat dekat seorang sahabat dia tu. Kes dia lelaki tu dah lama "diabaikan" isterinya.

- Kalaulah kamu tak masak nasi, lepas tu suami kamu nak makan, dan dia pergi makan dekat kedai, hal tu TAK HARAM, Halal untuk dia dan halal juga untuk kamu yang tak masak untuk dia. (mungkin kamu penat)

- Kalaulah kamu tak basuh baju, suami kamu perlu untuk pakai baju dan dia pergi dobi, basuhkan pakaian dia sendiri, HALAL juga dia buat hal itu, tak salah dan tidak jatuh hukum HARAM atas perbuatan dia tu.
TETAPI,
Kalau kamu tak "bersama" dengan dia sedangkan dia berkeinginan, dan akhirnya kerana dah terlalu lama dia berkeinginan dan kamu masih tak mahu menunaikan keinginannya, dia "makan luar", HARAM lah ke atasnya perbuatan yang dilakukan ni. Dan HARAM dari perbuatan dia tu, akan turut ditanggung kamu dek kerana apa yang kamu dah lakukan tu.
"Isteri-isteri kamu adalah seperi kebun tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah kebun tempat kamu bercucuk tanam itu bagaimana sahaja yang kamu kehendaki." (Al Baqarah: 223)
Dalam dunia, cuma ada satu yang DIHALALKAN selepas memenuhi syarat UTAMANYA, itulah dia PERKAHWINAN yang meng-HALAL-kan hubungan diantara lelaki dan perempuan. 

Sebab itulah Rasulullah SAW pernah bersabda : 
Jika seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidurnya lalu si isteri menolak untuk datang, maka para malaikat akan melaknatnya sampai pagi.” (Al-Bukhari dan Muslim)

Dan betapa besarnya kedudukan seorang suami dalam hidup seorang isteri itu sehinggakan dalam satu lagi hadis Rasulullah ada bersabda :
Lihatlah di mana keberadaanmu dalam pergaulanmu dengan suamimu kerana suami adalah syurga dan nerakamu.” (Ahmad)


Note :: Makin lama makin takut bila berbicara soal ini. huu T.T

6 comments:

gedek! said...

takot sebab ilmu kurang....

(terima kaseh share)

aimie amalina said...

tadi bce gak isu poligami ni kat solusi
hurmmm


p/s: nadh..maceh ye! =]
mimi okeh aje.biaselah tu..krisis dalaman yg comei2 jek memalam ni..heheh

JIJI YU said...

tu le..kalo nak bicara sal kawen mmg kena perlu bersedia

kiera'sakura said...

hurm entah la..

cuma mampu mendoakan dari jauh

Iffah Afeefah said...

Npe tkot? Norml la jiran

kn yu da tue huhu

fRaMe+LenSeS said...

uncle :: betul tu uncle. geng ng uncle. :D

aimie :: baca jugak ae? hurmm.. ala tade hal la.. :D

jiji :: a'ah betul tu.. :D

kiera :: amin2..

iffah :: ehh ai muda lagi la. :P

Buta+Pekak+Bisu=CINTA