Followers

Friday, 21 October 2011

Rezeki

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari sibuk sudah kembali. Rindunya kepada hari sibuk ni. Tapi kesibukan saya mungkin menyebabkan sayang saya ni di abaikan seharian. Apapun, rezeki ALLAH dah kasi, masa untuk saya bergerak. (heran kenapa hari ni bersaya-saya tatau.. :P )

"Apabila telah ditunaikan solat maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung." (QS. Al-Jumuah : 10)
Dari Firman ALLAH yang diatas ini sebenarnya ALLAH sedang memberitahu kepada kita yang rezeki ALLAH ada di merata muka bumi ALLAH, dan bertebaranlah kita mencarinya. Umar bin Khaththab pernah menegur seseorang yang sampai menjelang siang masih berada di masjid tanpa mau bertebaran di muka bumi. Ingatlah, rezeki tidak turun jika tidak bertebaran di muka bumi karena langit tidak pernah menurunkan hujan emas. Bekerja mencari yang halal adalah sebuah kewajiban, setelah kewajiban pengabdian kepada Allah melalui shalat.

Rasulullah SAW memberikan motivasi kepada orang-orang yang kelelahan mencari rezeki yang halal sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu Asakir "Barangsiapa yang tidur semalam suntuk karena lelah setelah mencari rezeki yang halal, maka semalam suntuk ia dalam keadaan mendapat ampunan (dari Allah atas dosa-dosanya)".

Tentang solat dan ingatlah ALLAH pula, sebenarnya punya banyak kelebihannya, dan sekiranya kita lihat dari segi rezeki tu juga, akan punya keberkatan, dan dirahmati ALLAH, ALLAH jaga kita bila kita jaga DIA. sama juga dengan rezeki, bila kita ingat ALLAH, maka tiadalah rezeki-rezeki haram yang datang menjengah tubuh kita ni, jadi beringatlah, sebab itu yang sebaik-baik kita dapat buat untuk diri kita.


Edited from : Klikm

7 comments:

Anum said...

maklumat bagus

azwa amani said...

betul2....ibdah tu bukan hanya sembahyg jer, tapi semua perkara yg baik yg diniatkan dgn nama Allah...

JIJI YU said...

rezeki dah ada depan mata..cuma kita kena menggapainya je

mas saari said...

apa saja perkara baik yang kita lakukan adalah ibadah kepada Allah...

aimie amalina said...

weeee
suke entri ni utk ari jumaat ni
bumi Allah luas
kemana2 pasti ada rezeki =]

kiera'sakura said...

pemuda yg suka hidup dalam "masa lapang" akan terbunuh oleh masa lapangnya itu... =)

fRaMe+LenSeS said...

Anum :: terima kasih. :D

Amani :: betul. sebab tu kalau semua wat kerana ALLAH, idup berkat kan? :D

Jiji :: setuju ng ang Jiji. :D

Kak Mas :: betul kak. Nadh setuju. :D

AImie :: terima kasih suka. :D

Kiera :: wahhh.. ayat sempoi la. suka2.. :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA