Followers

Thursday, 13 October 2011

Nak tegur pun tak boleh

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Dah dua hari Nadh berdepan dengan satu kes ni. Masalah chenta la, apa lagi. Perihal dia, seorang sahabat tanya kat Nadh, dia suka betul kat budak tu, lepas tu budak tu pun mengaku dekat dia, lepas tu kan, bila dah kawan tu, sahabat Nadh ni macam biasa la, lelaki yang cari bini kan, tambah plak dia pn dah banyak berubah, dah mendekati kuliah-kuliah, ceramah-ceramah agama. 

Jadi, banyak yang tak kena di mata ditegur, terutama sekali soal pemakaian ni, yang beshnya melenting plak budak tu bila di tegur. Sahabat Nadh tanya Nadh, salah ka aku nak tegur, sebab aku nak wat bini, takkan nak tegur sal pemakaian pun nak marah, nak tacing.

Nadh jawap senang ja, kalau masa kawan pun dah macam tu, nak tegur susah, semua nak ikut cara dia, lepas tu mai time susah hinggut kita, mintak tolong, tinggal je, senang. Dalam erti kata lain, kena main psycho la. Guna akal nak jatuhkan keras kepala tu. Sekarang dah tak boleh nak tegur, nak bentuk, sampai masa nanti, lagi lemak banyak la dia, semua nak kena ikut cara dia.

Akhir sekali, dah tak boleh, tinggal aje. (putus la tu), then cari baru. Kita kawen sebab nak bina mahligai ke syurga, kalau da awal-awal nak tegur pun susah, dah selesai nanti macam mana? Betul bukan ayah dia, mak dia atau family dia, tapi sebagai kawan, kita punya hak untuk menegur kan?

Pesan Rasulullah SAW : "Bercakaplah benar walaupun pahit didengar"

Kalau tak jadi pun hubungan ni, dan dia bukan benar untuk kita, sesiapa yang dapat nanti dapat yang lebih baik. Sesungguhnya, Kembali kepada kebenaran itu adalah lebih baik daripada berterusan di dalam kebatilan.

Pendapat Nadh saja lah, kita sebagai manusia, mungkin lain-lain pendapat.


P/s : Alhamdulillah dia betul-betul ikut cara Nadh.

10 comments:

Miss Nadya said...

betul tu nadh..kalau bercinta dah cm tu..kawen kang lagi teruk..

azam said...

:) susahnya kan??

pahit sukar ditelan

aDisH.sHidA said...

suka yang last tu...dia betul2 ikut cara nadh

cik pulau said...

setuju..
klau belom kawen pn dah camtu..
lepas kawen.. agak2 leh berubah ke?? ke lagi teruk..ehmm

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

alhamdulillah kalo masing2 boleh ditegur dan menerima teguran...


P/S: mcm entry berkait antara 2 jiwa je ni?

hehehe..

JIJI YU said...

erm..tgk apa yang disampaikan..

Iffah Afeefah said...

Susa jgk kn

kne cakap gak lau skit utk time

aizamia3 said...

Alhamdulillah kawan Nadh tu dengar cakap.. eloklah dari awal dicegah agar tak memudaratkan bila dah kahwin nanti..

kiera'sakura said...

tegurlah slalu... =)

fRaMe+LenSeS said...

Miss Nadya :: ditakuti macam tu la nt. T.T

azam :: betul tu. setuju. :D

Adish Shida :: ehehe. suka ae? Nadh nak suka jugak. :D

Cik Pulau :: arap tak la kan? menakutkan je rasa.. :D

GKSB :: memang mengaitkan 2 jiwa ni. hihihi

Jiji :: betul la tu. kalau demi memperbetulkan diri pn da tak hormat, camno? :D

Iffah :: itulah. kena tego. penting. :D

Aizamia :: a'ah la kak. cian kan? nasib dia ikt kata..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA