Followers

Saturday, 29 October 2011

Bola dan Aurat

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Nadh sedang menonton perlawanan akhir Piala Malaysia antara Terengganu menentang Negeri Sembilan. Banyak yang diperhatikan dalam game ni. Nadh tak nafikan, banyak yang baik dalam bola sepak ni, tapi dalam pada tu, banyak juga yang tak baik. Dan paling jelas yang leh Nadh katakan adalah dari segi AURAT.


1. Hairan kan. Kalau nak main tu, bleh aja guna seluar fit, tutup aurat kaki tu. Tapi tak buat. sebab konon depa kata tak selesa, susah nak gerak, segala bagai alasan yang membuatkan sukan ni jadi sukan yang tak baik.

2. Hairan lagi, Aurat secoet (kecil) sahaja, tapi nak tutup tu, susah tahap gaban. Bayangkan la dekat lutut tu saja yang nak ditutupnya, tapi sedihnya sebab tak ditutup jugak.

Dari Abu said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki dan perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan." (Bukhari)

Jadi? kita reramai doa depa fikir sal aurat tu ya? Tutup la. boleh ja aih nak main, cara ada, sendiri yang takmau. Beh tu camna nak maju? ALLAH pun tak redha.

Renung-renungkan.

Berseluar pendek ketika Bersukan
Aurat lelaki diremehkan

11 comments:

Asyikin said...

bagi diorang mungkin benda nie remeh :)

aimie amalina said...

hehehe
bende kecil ni dilewa2kan
jadi ikutan owang di luar
pon nak main bola dgn suar pendek kan
emm3


nadh cepat jadi pengurus dorang okeh!=]

Iffah Afeefah said...

Ai pon grm gk

sabo jekla
closeup tang mon***

grrrr

syarifahsidrus said...

banyak yang tak peka benda sekecil tu kan

fRaMe+LenSeS said...

Asyikin :: hal agama, mmg orang pandang remeh bila akhir2 zaman ni. takut..

Aimie :: nadh jadi pengurus? takut suma ata surat benti ja. ahahah. :P

Iffah :: itulah.. eee

pha is said...

bila hal dunis melebihi hal akhirat... mcm kes artis pompuan tak mau bertudung dengan alasan tak sesuai dengan kerjaya la... hehe

zana said...

setuju dengan syikin... =) aurat nie orang anggap benda remah saja...

Gigi Monster said...

betul. sambil tgk td ada terpikir jugak isu ni. huhu

bersama kak Es said...

rugikannnn..dah la penonton tu ratus tibu, dedah pulak lagi
aduhaiiii
harap mereka cepat sedar..

azwa amani said...

errmm...betul tu nadh...kdg2 mlas nak tgok bola sebab dorg buka aurat, kalau kite tgok dapat dosa juga..

fRaMe+LenSeS said...

Pha is :: betul la kata kamu tu kan? hurmmmm

Zana :: betul la kata syikin tu kan. camne nak wat ae?

Gigi :: yayy.. geng.. fikir sama2. :D

kak Es :: amin2. moga2 la kak. :D

Amani :: itulah amani kan? beh tu camne? :(

Buta+Pekak+Bisu=CINTA