Followers

Thursday, 21 April 2011

Hati juga perlu makanannya.

Assalamualaikum..

Nadh atas bus ni. Bus baru ja gerak. Tapi x senang duduk la. Jiwa kacau sehari kurang luangkan masa bersama sayang Nadh ni. Malam ni nadh nak bercerita tentang ikhlas.

Petang tadi Nadh duduk bersama kawan Nadh. Kami bercakap tentang ikhlas berbuat amal. Katanya, kita kalau tak ikhlas, kita tak payah la buat. Rasa Nadh yang dipahami adalah, bila kita tak ikhlas berbuat sesuatu, mesti menda tu tidak sempurna, dan kemungkinan hal berkenaan tidak mendapat perkenan ALLAH.

Sebenarnya kan, bila berkaitan dengan hal agama dan juga perihal tuntutan ni, soal 'ikhlas' atau tidak ikhlas ni sepatutnya ditiadakan dalam istilah hati. Ini adalah kerana, ianya adalah tuntutan yang dah diwajibkan keatas kita. Dalam erti kata lain tiada alasan untuk menidakkan perbuatan kita ini. Nadh ambil contoh, makan (makan lagi.. Hihihi nadh kalau bercerita senantiasa makan ja kan..) tak apa, sambung balik tentang ,makan. Mari ibaratkan amalan solat sebagai makan, agaknya la, kita akan berhenti tak dari makan sehari..? Semestinya tidak kan? Paling kurang pun pagi dan petang tu dah tetap la. Sapa nak miss makan weyh? Mesti tidak kan..? Hari-hari kita akan makan. Untuk mengisi tembolok perut kita ni. Berkata TIDAK untuk makan ni antara dua ja boleh kita jumpa, iaitu si obses diet atau golongan susah yang berkata tidak haya kerana mereka tiada duit untuk membeli makanan.

Okeh. Selesai cerita makan. Kalau tadi mengenai perut, kali ni kita cerita plak pasal makanan rohaniah, iaitu solat. Seharian tidak makan, bermakna kelaparanlah iman, kebulurlah hati dan jiwa kerana tidak diisi dengan makanannya. Cuba bayangkan, manusia paling kuat bertahan seminggu tanpa makanan dan 3 hari tanpa air tak silap nadh, lepas tu mati. Tu perut, kalau hati?? Ada sapa nak tolong jawap x?

Renung-renungkan.. ;)

11 comments:

perrydaus90 said...

yup ikhlas penting...
waaa nad da nak balik...excited

Miss Ran said...

erm sentap gak

sbb tgh mkn

tp makan megila

haha

erm betul..

sian rohani kite

hati2 ye nadh

Fahmi API said...

saya tag awak untuk segmen review..hehe.. rajin2 singgah la ke blog saya. (^_^)

tomatokering :) said...

suka ! ada butui tu ..
hati pon lame2 mati lah kalau tak bagi mkn.. hati pon kena mkn jgak kan.. ^^

azwa amani said...

bagi amani...kita takd apat nak menilai seuatu benda tahap keikhlasannya....ihklas itu hubungan Allahd engan hati kita...contohnya..solat, terkadang hati kita tidak ikhlas menunaikannya..tapi jika kita rasa tk ikhlas, adakah kita kena tgglkan..tidak bukan...pahala itu masih ada..biarlah Allah yg tentukan samada ikhlas atau tidak berbuat amal, janji sudah melaksanakan amalan yg baik..

Farhana Jafri said...

hati klau xdpat mknanny boleh brthan skjap je.. stgh hari pon xsmpai.. so, rjin2 kn bgi mkanan kat hati :)

deDetz said...

sesungguhnya doa & ibadah itu adalah makanan rohani..

=)

*47!k@# said...

betul3..sgt setuju..kewajipan kite wajib laksanakan..soal ikhlas atau tak tu cuma Allah je yang dpt menilai..

HanqtuaH said...

Ikhlas datang dari hati..siapa kita utk menilai sesuatu perbuatan tu ikhlas ke x??..just do it..peace..

kAmi dAn mEreKa said...

hati kalau tak di bagi makan minum, lame2 mati juga. tu yg ramai buta hati kot, =)

kiera'sakura said...

hati... tringat ayt nie... Yassin adalah hati bagi Al-Quran...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA