Followers

Monday, 11 April 2011

Kungfu Panda dan Hidup?

Assalamualaikum..
Sapa-sapa kat sini pernah tengok cita pasal Kungfu Panda?
hii.. pagi2 dah mood kartun Nadh ni kan. ehhe. sebenarnya bukan macam tu..
Semalam nadh jumpa seseorang.. kawan Nadh yang lawyer-to-be tu la..
Dia cita la dia sangat tertekan sekarang dengan study dia.. katanya tekanan dengan study n bz yang melampau2 tu.. last dia sebut sal Panda.


Terus palotak Nadh berputar, Pernah tgk kungfu Panda tak Nadh cakap? amek la Kuih Pau dan jadikan kekuatan. tgk ta camna Sifu guna Pau untuk bagi Panda berlatih? tu kan kekuatan . CARI KEKUATAN kita kan mana dan gunakan sebaiknya.

Pastu dia kata, dia takleh. sekali lagi Nadh kata, "kalau la Panda tu nak menyerah diri, sedar diri la konon dia tu gemuk, berat, apa suma, dan dia keep comparing himself with those people yang hebat-hebat, agak nya dia akan berjaya tak?" sama jugak dalam hidup, KITA TAK HEBAT BILA KITA NAK JADI MACAM ORANG YANG HEBAT, SEBAB KITA HEBAT DALAM CARA KITA SENDIRI, kita cuma boleh, jadikan depa sebagai sumber kekuatan,. dan kita explore diri kita sendiri. tekad berjaya macam depa tu.

Perbandingan antara kita dengan yang lain, takkan buat kita senang tapi akan kusutkan keadaan, sebab depa dah jadi HERO, kita masih ZERO. jadi kita kena la usaha macam seorang ZERO yang akan jadi HERO kemudian hari. Banding untuk kita dapat kekuatan, bukan terlalu fikir dan selepas tu STRESS dan last sekali menyerah kalah.

Ayat last Nadh dekat dia, tengok tak camna Panda gemuk yang tak reti kungfu leh panjat amari amek biskut Monkey, dan bila Sifu tanya "napa ang leh panjat? dah tu leh wat Full Split plak tu", n lepas tu tau apa Panda jawap, "ENTAH? " itu yang NADH tekankan tadi, KEKUATAN TERSENDIRI.


Apapun, all the best dalam hidup semua la. Mungkin perbandingan yang Nadh gunakan ni cam kartun kan, tapi tu reality kehidupan. kartun ta semesti bawa menda yang hanya budak-budak tengok dan gelak, tapi ada unsur yang baik yang kita leh amek dan jadikan pedoman, Semoga mendapat manfaat.

5 comments:

fana farhana said...

hehe..suka kungfu panda bkn sebab keyakinan panda tu,tp sebab panda tu comey :D hehe

cik pulau said...

ehhmm.. tak pernah tengok citer kungfu panda ni..
tak berkesempatan.. maybe sebab dah lama citer ni..
tu yang buat tak tahu je dgn citer je..
ehhmm.. mybe next time akn amek masa utk tgk citer tu..^^,

fRaMe+LenSeS said...

Farhana. :: ahahaha.. comei kan. :P

Cik Pulau :: yup. lama da cita ni. tapi nadh pn baru tgk baru2 ni masuk tb.. ehehe. tu y tau tu.. ;)

Nisa' Pasir Gudang said...

~ sukee
patut bersyukur dan cari kelebihan bukan fokus kelemahan kan?

fRaMe+LenSeS said...

Nisa' :: yup. betoi tu. kalau kita fokus kepada kekuatan, kita akan lebih memahami diri, kita fokus kelemahan, lagi kita down.. ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA