Followers

Friday, 1 April 2011

Sebelum Cahaya

Menunggu ceritera hidup dari seorang adik pagi ni..
dari kisah awl. dapat tgk dia sangat sedih.
kerana kesedihan dia tu semalam.
aku luahakn dalam Aku Takut Melangkah.
sambil menunggu, telinga memasang MP3 lagu nih.
Sebelum Cahaya.
lagu penuh pengertian saat ketika zaman itu dulu.
hahaha.. cam bodoh kan, da tau sedih layan lagu sedih..
tapi tu la.. ini hidup kan..

bagi aku lirik penuh bermakna kan.
tentang si penyokong yang yakin pasti mahu berada bersama yang di sayang tiap ketika
sapa tak mahu kan.. memberikan yang terbaik. tapi tu la..

Aku tertarik nak amek embun sebagai malam kegelapan.. Iaitu waktu sebelum tibanya cahaya.
Nak letakkan perumpamaan tu kepada Yakin Pada Janji ALLAH.


" Dia mengeluarkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang saleh dari kegelapan kepada cahaya. Dan barang siapa beriman kepada Allah dan mengerjakan amal yang saleh niscaya Allah akan memasukkannya ke dalam surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah memberikan rezeki yang baik kepadanya."(At-Thalaaq : 11)

dari lirik,
Ingatkan engkau kepada,
embun pagi bersahaja,
yang menemani mu,
sebelum cahaya


Sapa yang nak menemani kita sebelum Cahaya?
Dari Abu Hurairah bahwasanya Rasulullah bersabda: “Rabb kita turun ke langit dunia pada setiap malam yaitu ketika sepertiga malam terakhir. Dia berfirman: Siapa yang berdoa kepada-Ku, maka akan Aku kabulkan, siapa yang meminta kepada-Ku, maka akan Aku berikan, dan siapa yang yang memohon ampun kepadaKu, maka akan Aku ampuni”.

Begitu besarnya waktu Sebelum Cahaya tu sebenarnya, yang kita tak tahu pun. dan kita sebenarnya tak amek tahu pun. berat kan nak bgn pagi. nak tgk bola World Cup ka nak tgk Champions League, senang ja, tapi kalau da niat nak bgn sujud taubat, nak bertahajud SUSAH SANGAT.. harap ng sedikit ingatan ni, buka sedikit minda kita, BETAPA BESAR NIKMAT SEBELUM CAHAYA, (Ini SERIOUS <-- nada wonderpet).

TAK CUBA TAK TAHU, DAH CUBA, HARI-HARI MAHU.... ehhee.. ;)


7 comments:

nora amila ghazali said...

betul2... heheh

fRaMe+LenSeS said...

Nora : arap alg yang mendapat kekuatan dari peringatan alg ni.. rdu masa tu.. :'(

cik ciput said...

mamat dalam videoclip tu hensemmmmm... (lari dari tajuk)

Muslimah Optimis said...

TAK CUBA TAK TAHU, DAH CUBA, HARI-HARI MAHU..

setuju dengan kamu

nana itu sayer!! said...

huaarrrrgh!
same gak bawu jew lepas dgo lg sebelom cahaye td!
sedap!!

biler bace maksod lagu nih bawu lebeh paham!
lagu yg penoh bermakne!
nice!
^^

shahjiehan said...

suka lgu nih..nadh mmg terbaik..die selitkan ayat2 Quran

jom baca dan komen Amalan2 sunat pada hari jumaat. | ! !shahjiehan [dot] com ! !

nadzli azlan said...

teringin nak amek shot mcm gmbo tu . lawa . btw , suka entry ni ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA