Followers

Thursday, 14 July 2011

Cinta boleh mencontohi Gadget

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Nadh benti kejap la wat report. Mata dah berpinau, kepala dah berdenyut. Berpusing-pusing rasa. Mengantuk pn ada juga. So Nadh ber-BW, sampai kat belog Jiran Nadh. Tajuk cita dia Cinta bukan seperti Gadget. Cinta lagi kan? Hebat la Jiran Nadh ni. Cinta lagi, seperti gadget, jangan disamakan dengan gadget. 

Nadh nak kata kalau nak cinta macam gadget leh tak? Sebab ;
1. Gadget cepat berubah.
2. Gadget makin lama makin canggih. 
3. Gadget silih berganti. 

Nadh rasa leh apa nak macam gadget.
1. Cepat berubah. - Maksud dengan cinta kita berubah, dengan cepatnya, setiap perlakuan yang tidak baik tu, cepat-cepat kita buang. Yang baik kita kekalkan. dan teruskan. Dengan itu, tiap teguran yang membina, yang dapat upgrade nilai kita dalam satu-satu perhubungan itu, perlu lah kita ambil kira. Kita ambil contoh dari Saidina Umar yang mendengar teguran, walaupun ianya datang dari seorang peminum arak.

2. Makin lama makin canggih - betul la, kalau nak ikut gadget, kita pun kena la canggih. Maksud, takkan la nak guna ayat-ayat lapuk lagi dengan isteri kan? mesti la kena "upgrade" sikit diri kita, up-to-date sikit. kalau hari ni kita ayat macam ni, minggu depan tukar la ayat macam tu plak, ubah-ubah, baru la hubungan tak hambar.

3. Silih berganti - oopss.. bukan macam gadget yang kita silih berganti tau, tapi kena silih berganti dalam hubungan. Kalau hari ini dia jadi "Api" kita jadi "Air"nya, esok lusa kita jadi "Api" dia pula menjadi "Air". Sama-sama la kena jadi penyejuk. Bukankah dah DIA kata, yang "Suami yang terbaik itu adalah suami yang terlebih baik dengan isteri dan keluarganya.." ?

4. Mahal - Ni tambahan ja ye. Mahal dari segi, "nilai" kita la. Takkan sampai bila-bila nak macam tu kan? kena la tambah "nilai". Suami kan Imam, kalau dulu berani solat sorang, sekarang dah kahwin kenalah solat jemaah dengan isteri, dengan anak-anak bersama-sama. Oihh mahal tu tau?


Note :: Nak jadi gadget cinta? hehe.. Dengan yang HALAL okeh la, kalau dengan gepren-bopren, kata satu hari nanti tak jadi pasangan, tak rasa rugi ka? eeuuu.. penat la menabur chenta dengan yang tak sah ni, rugi-rugi. Dah kahwin, tengok muka senyum pun dah kira ibadah. Kejar lah. takkan nak tengok saja? weee~~~

17 comments:

H.J said...

kreatif!!!

nora amila ghazali said...

heeee~~~ setuju.. :)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

tak tau nak komen apa lepas baca ni..

senyum jer la.... hehe

=)

Iffah Afeefah said...

ai still tak ley lawan ngn jiran

memang mantap

ye ai stuju ngn pendapat anda..=P

zezolla_atin said...

nak ! gadget buleh upgrade ! haha

FasiHaH SupiaN said...

hmm, bila fikir2 balik...boleh diterima ni nadh punya pandangan..very nice :)

cik najihah said...

suke dengan entry ni...memang betul

'yAnA' Cute said...

Cinta seperti GADGET utk yg brgelar suami isteri jea...hehe..btol ckp along..

amboih!! skunk nie kebanykn entri along pasai chenta ja noh..

*haaa...along da ada marka eh??cian Cik Hijau...hehe (=

gedek! said...

perumpamaan yang zalim....

haha!

kiera'sakura said...

nah contohi gadget2 tersebut

shahjiehan said...

mood insaf.. hehehe..thanks igtkan sJ~....

Fay said...

gadget makin lama makin kecik..heee~

forever love said...

huhuhu. okie nadh. insyaAllah. erk?

risa said...

weeeeeeeeee...sangat suke baca..
takmo jadi gajet...jadi lah macam pelangi..sentiasa bewarna warni kan kan...kalau ceklat agak muram tukar pada hijau kalau too shining tukar pada warna pink or blue..hehehe faham eh

DoodleLicious said...

tak boleh samakan bercinta ngan gadget dgn bercinta ngan manusia.. ^^

"salam perkenalan"

osHin said...

jom join

http://gurlgemini.blogspot.com/2011/07/berapa-umor-awak-umor-saya.html

cikki's said...

suka entry ini.. btw sape yg memain kan cinta kamu?

Buta+Pekak+Bisu=CINTA