Followers

Tuesday, 12 July 2011

Mencinta MUDAH, bercinta itu yang SUSAH

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca. 

Wah-wah... Nadh kerap betul la dengan entry chentan cintun sekarang ni kan? hihi.. Rasanya dia dah tu. Tapi tak salah nak mengingatkan betul tak? 

Malam ni cerita dia mengenai Mencinta dan Bercinta plak. Amacam? Ada sapa-sapa nak bagi pendapat tak? Bagi Nadh macam ni la." Mencinta MUDAH, bercinta itu yang SUSAH "

Mencinta : Bukan payah nak mencinta, "dalam diam mencintaimu" pun masih mencinta kan? Sebab MUDAH ialah, hati ni terkadang begitu mudah nak declare kita sayangkan orang, even bagi sesetengah itu, slumber ja boleh mengaku sayang walau baru kenai, padahal entah dari mana la ianya nak diukur tu sedangkan kita baru dalam proses nak kenal-kenal.

Bercinta : Kenapa Susah? Sebab ianya melibatkan dua insan, dua hati, dua jiwa. Penerimaan dua pihak diperlukan untuk bercinta. Dari sana ada sayang dan kasih. Juga akan kenal erti menerima baik dan buruk. Sebab bila belajar bercinta, selalunya kita bukan nak sekejap, tapi bila diserahkan hati tu, pastinya mengharapkan yang terbaik dalam hubungan tu kan? Susahnya sebab kita kena berkenalan dan bercinta dengan Baik dan Buruknya insan berkenaan. 

Sebab tu setengah manusia berpesan, "Jangan cari yang kita sayang sebab satu hari nanti dia akan tinggalkan kita untuk seseorang yang dia sayang, tapi terimalah seseorang yang sayang kita". Ironinya, mencinta itu mudah, kerana ianya memerlukan diri kita untuk melakukannya, dari meminta diri dicinta. 

Dan dipendekkan cerita kenapa cinta lepas kahwin itu lebih manis adalah sebab kita belajar menerima, mengasihi dan menyayangi tiap buruk dan baiknya si dia. 

Pesan Nadh, kita jangan kejar dunia tapi kita carilah akhirat. Sebab bila kita mencari akhirat, dunia akan terkejarkan kita nanti. Begitulah dunia, jika kita berjalan menggapai akhirat maka dunia akan datang sendiri kepada kita, tapi sebaliknya jika kita malah mengejar dunia maka dia akan terus menghindari kita,

Barangsiapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan KAMI tambah keuntungan itu baginya dan barangsiapa yang menghendaki keuntungan di dunia KAMI berikan kepadanya dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat.” (Surah Asy-Syura:20)

Mudah sebenarnya, sebab bila kita buat, kita dapat.. weeee~~

8 comments:

zezolla_atin said...

perghh..mentang2 la dia abg sembang bab cinta mmg expert . sweet kan cinta lepas kawen . hope saya dapat rasainya . hehe

Sunah Sakura said...

i like lah CA!

bersama kak Es said...

fasihah pun suka buat cinttan cintun lately ni ...
korang ... koranggggg .. tapi rasa CINTA itu manis selagi selari dgn kehendak ALLAH kan :D

Iffah Afeefah said...

sweet plk ayt nadh

lg2 bc tgh pg ni

huhu

btul dia ak tglkn kte

tp ALLAH tk pnh tglkn kite

NasZ said...

setuju sangat dengan entry ni. sebab rasa sendiri melalui pengalaman..

MOHD NASER.com

cik pulau said...

eEhhmm..
betol gak kan..

suka kata-kata yang jangan pilih orang yang kita sayang tp pilihlah orang ynag sayang kita.

aimie amalina said...

heeee..cintan contunn yep2 =)

TiranaAduka said...

salam lwatan malam.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA