Followers

Friday, 25 February 2011

Ayah Aku

Asalnya dah nak tidur.. ngantuk sangat ni..
badan rasa letih sangat.. mata pn da taleh nak angkat..
tapi taleh nak lelap smpai la aku cerita dalam ni..
AKU BUKAN TAK SAYANG AYAH..

mungkin la percakapan aku tak keluar ayah..
tak dinafikan suma ni..
tapi kat luar.. kalau bercakap sal kisah LELAKI.
memang cita ayah akan keluar..

aku banyak kali sebutkan kat kawan2 aku..
AYAH sorang yang sangat melindungi anak2 dia..
aku TAKKAN lupa.. camna tegasnya AYAH marah aku n adik sebab kami main bola..
camna AYAH keras tanak anak2 dia sakit.
camna marahnya AYAH bila anak2 disakiti..

pernah aku ceritakan kat kawan2..
bila aku mtk duit kat AYAH nak beli kasut bola..
AYAH tak bagi..
"hampa seronok main bola, hampa taktau kawan AYAH berapa ramai main bola, urat kaki putus, sapa nak bayaQ..? kalau main kat luaQ negara tapa la depa jaga, ni kita? sapa nak jaga? nak bayaQ? "

aku takkan lupa la menda ni..
tapi bila aku cakap nak men badminton, sepantas kilat, malam ni mtk, sok pagi da ada duit atas meja AYAH tinggal..

aku juga tak lupa..
camna AYAH belikan motor pertama kat aku..
dia cari motor paling SAVE MINYAK. dan paling TAK LAJU untuk aku..
aku takkan lupa.. camna ayah berleter kat aku..
"nak naik motor kena pakai kasut, jangan pakai sliper"
aku ingat AYAH..
kalau nak keluar tu, walau dekat AYAH wajib pakai helmet..
pasai ni aku selalu kena tegur.. sebab aku mmg tak rajin nak pakai helmet bila keluar.

aku ingat AYAH takkan bagi anak2 dia sentuh motor dia..
selagi kami tadak lesen..
AYAH sangat jaga kami.. aku tak lupa tu suma..
sebab tu bila aku ada kereta.. aku tgl ja, sebab AYAH nak pakai ng Mama..

banyak leteran AYAH yang ada dalam ati aku.. aku tak lupa la..
malah aku jugak ada letak ringtone kat enpom aku lagu kumpulan Aeman - Di Pondok Kecil.
lirik dia cita pasai sapa? pasai Seorang AYAH..

paling aku INGAT..
AYAH la manusia yang tak lelap tidur bila anak2 dia kecil satu masa dlu.
dia la yang bangun tengah malam ciapkan susu, bila kami jaga tengah malam sebab Mama taleh jaga terkejut nt Mama sakit.. aku tak lupa semua tu.. aku tekad dalam diri, aku nak jadi anak soleh, yang menjadi harta AYAH n Mama bukan sahaja didunia, tapi yang membawa doa untuk AYAH smpai bila2..

Aku SAYANG AYAH!



7 comments:

cik pulau said...

cik pulau pun sayang ayah aka abah..
hehe..^^,

Muslimah Optimis said...

assalamualaikum...

nadzri azlan... waaaaaaa, tacing toi kami baca luahan hati ampa neh...

i like this sentence :

"aku tekad dalam diri, aku nak jadi anak soleh, yang menjadi harta AYAH n Mama bukan sahaja didunia, tapi yang membawa doa untuk AYAH smpai bila2"

insyaAllah u wil be...

kami pun nak jadi anak solehah buat mama dan abah kami...kami pun sayang mama n abah kami sangat-sangat...

p/s : JANGAN PERNAH TERASA DENGAN KATA-KATA KAMI NA..KALO ADA TERASA LEBIH BAIK BAGI TAU AWAI-AWAI NA...HUHUU...

TQ

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

=,)

Nadzli Azlan said...

syg ayahhhh jugakkkkkkkkkkkkkk !

~Kirin Selama Perak~ said...

anak yang soleh
:)

fRaMe+LenSeS said...

NAdh tahu.. KSP pn sama.. ;))

tomatokering :) said...

sedih teringat abah .. :'(

insyaallah akan cuba sedaya upaya utk jadi anak yg solehah jgk.. :')

Buta+Pekak+Bisu=CINTA