Followers

Monday, 28 February 2011

Memilih Idola

Assalamualaikum..
tu dia aih.. baru hari ni ingat nak wat entry nih..
sepadannya aku wat entry ni masa hari tu..
masa Maulidur Rasul hari tu.
tapi baru hari ni ingat..

mengenai memilih Idola..ramai hari ni memilih idola yang salah..
rasa aku betoi dak? yang jadi ikutan tu adalah....Artis, Pelakon, Penyanyi..

sedang ahli2 masjid, iman2, yang mana sepatutnya menjadi ikutan tu,
langsung tak glemer untuk dijadikan Idola..

Ada 3 Zon dalam menjaga anak sebenarnya..

Zon Kasih Sayang. - ni zon paling kritikal kata orang putih MOST CRUCIAL one.. saat ni mula dari time mula nak berjimak ng isteri smpai lah ke kelahiran Anak n anak membesar di zaman kanak-kanak. SANGAT penting ketika ini la ibu bapa menegur, apa kesalahan anak. dan dididik dalam keadaan yang baik. Apa yang kita didik, apa yang kita ajar, apa yang kita beri kepada anak, tu la akan anak kembalikan kepada kita insyALLAH.. jangan la keja nak peluk Mak ja.. anak tak pulak.. jika pada masa ni didikan betul, insyALLAH ketika zon kedua nanti,takkan ada masalah. Anak dalam perut tu leh dengaQ tau apa mama dia dok dengaQ masa ngandung.. coba2 la dengaQ ngaji sllu masa ngandung, mana la tau nt anak da lahir pandai ngaji, suka kepada Al-Quran.. tadapat byg.. sangat besh.. ;)

Zon Kritikal - nama kritikal. sebab memang kritikal, tapi dari segi lain la. sebab masa ni kerosakan berlaku jika didikan pada masa Zon awal tidak dititikberatkan. zon ini dari umurnya 8-15tahun. pada time ni la patut ditegur dan di perbetulkan mana tak betoi tu. sebab kalau tak amek berat. nanti da masuk zon ketiga.. susah dah.

Zon Bebas - mula dari umur 16 ke atas. masa ni da mula beranjak remaja. susah sikit la nak tegur kalau tak amek tau dari zon sebelum ni.. anak- yang terlalu dimanjakan.. memang dah tak makan saman time ni.. caya la.. pendidikan awal, kalau tak diamek berat, susah la bila da smpai tahap lagi tinggi.

Paling terbaik adalah mengambil yang terbaik sekali menjadi contoh ikutan. semestinya la Rasulullah.. sebab sifat- baik dia tu.. memang takleh nak lawan la.. dia terlalu baik dengan orang sekelilingnya.. rasa takyah la aku nak cita kan.. ampa suma pn sedia tahu.. tapi tu la.. kita hidup amek pengajaran dari yang baik-baik sekeliling kita..

kata Ustaz dalam slot ceramah sebelum Jumaat hari tu, kita ni macam komputer, apa yang diinstall, tu lah dia yang ada dalam diri kita. sama macam hidup ni.. kalau hari2 kita dengaQ lagu, yang merapu2.. macam tu la kita.. tapi kalau kita bina dri dengan alunan ayat-ayat suci AL-Quran, ngaji, kita pn akan terikut2 dengan menda tu. macam kata ustaz, orang yang macam tu, tak sedar pn bila sesekali dia dok sorang-sorang, tatau nak watpa.. sunyi.. tak sengaja dia akan mengaji Quran,ayat-ayat hafal dia tu akan dia alunkan.. ni la manusia yang dah berjaya install program ni dalam diri dia..

Note :: hal baik tu memng la susah nak wat.. tapi tak mustahil kan?? ;))


No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA