Followers

Friday, 18 February 2011

Khutbah Jumaat :: Amalan kita

Khutbah Jumaat : 18-Feb-2011 Masjid Subang Perdana.

Hari ini khatib berkhutbah pasal Amalan Dalam Hidup .
Pantas betul hari ni khatib menghabiskan Khutbah Jumaat.
tak berhenti diingatkan kita mengenai amalan kita dan pilihan dalam hidup.

Diciptakan kita dengan segala bentuk kemudahan, kelebihan dan keistimewaan.
semua dapat segala kelebihan dan keistimewaan ni..
suma dapat merasa air yang dia jadikan buat kita,
semua dapat bernafas dan mendapat Oksigen.
segala nikmat dah dia berikan..
pancaindera dia kasi lengkap dekat kita,,
semua ada mata --> untuk melihat
dapat jugak telinga --> untuk mendengar
tulang 4 kerat --> untuk bergerak, buat segala kerja
otak dan akal --> untuk berfikir,
tapi yang paling penting itulah dia Roh.
baik roh kita, baiklah amalan kita,
buruk roh kita, buruklah amalan kita.
inilah dia Aset paling berharga yang ALLAH da bagi pada kita..

inilah peranan ROh ni..
kita diberi pilihan kan..
untuk menentukan siapa kita di dunia sementara ni..
apa amalan kita..
ALLAH tu kira sangat baik la.. dia tak kira apa kita wat sebelum kita baligh, DIA tak kira jugak apa kita wat masa kita tidur, kalau kita gila, kalau kita ni da nyanyuk..
amalan kita tu dia kira waktu kita tengah waras ni..

satu masa nanti, DIA akan tanya...
samada kita pilih :
nak solat atau tak?
nak pilih makanan yang halal atau tidak?
nak sokong islam ka tak?
suma dari kita..
dan satu hari nanti,
terpaksa rela la kita ke Syurga, (tu kalau amalan baik la)
atau terpaksa rela ke Neraka, (amalan kiat yang tidak baik, x solat dsb)

semua sekadar ingatan pada kita..
moga-moga kita bukan dari golongan Neraka, tapi dari golongan yang menjadikan hidup sementara ini untuk mendapat redha ALLAH.

wallahualam.

4 comments:

cikblurr said...

thankz 4 da info...rugi jugak org pmpuan x p smayang jumaat...x dpt ilmu2 baru...

fRaMe+LenSeS said...

cik Blurr :: ala.. jgn kata macam tu.. ni kan blog Nadh ada.. meh la jenguk2 sllu. pas balik Nadh hapdet la. ;))

Si Tukang Tulis said...

nadh yang kat fb tu ke?

fRaMe+LenSeS said...

ya betoi..igt jugak ya kamu.. ;))

Buta+Pekak+Bisu=CINTA