Followers

Saturday, 19 February 2011

Kisah Pelangi



Pernah dengaQ tak orang cerita kisah PELANGI?
Org kata kn, ALLAH sngaja s0r0kkn Matahari ng awan mdung kmudian dia trnkn pula hujan, kita menangis krn tiada lagi Matahari, tp rupanya bkn di situ saja kisahnya, ALLAH sebenarnya nak adiahkan kita PELANGI yang cantik. ni cerita PELANGI.

Cmna plak kalau kita dapat bukan sahaja PELANGI, tapi DIA bagi balik dekat kita Matahari yang terang, sekali dengan peneman nya Si Awan Biru yang cantik, berlatarbelakangkan permandangan yang sangat indah.? Anggap sahajalah aku manusia yang ada dalam situasi tu.. Nikmat tak pernah henti datang dalam hidup. Ada sahaja perkara baik yang berlaku. Kata orang kan, dulu menangis kerana duka, sekarang kerana sukanya dan terlalu syukur n gembira atas nikmat berkenaan.

Aku tadak apa pun nak cakap sebenarnya, cuma nak berkongsi saja. Hidup kita ni, perjalanan kita, takdir kita, semuanya adalah MILIK ALLAH. Pernah satu ketika DIA bagi kita duka, tapi tu bukan bererti DIA benci kat kita, tapi sebenarnya kan, aku ibaratkan seperti layang-layang, kita tarik turun bila kita tengok dia da tinggi sangat dan tidak terkawal. Camtu jugak la hidup, dia tarik kita, bawa kita mai balik dekat DIA. yang kita ni plak, jangan la sentap, tapi cuba bersyukur, dengan baca situasi kejadian ni dari satu sudut yang berbeza, POSITIVE WAY kata orang putih.

Maka dari sana, kita akan nampak relevennya, kejadian jatuhnya kita tu. Perit tu sudah semestinya la..tambah bagi orang yang diibaratkan jatuh ditimpa tangga, tergolek2 kena tempap tiang plak kan.. ( :p ) tapi tengok balik pada yang datang pada kita kemudiannya.. Ada pengajaran yang kita tak nampak dan tak sedar di dalam tu..

Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya:

Apa pun yang, menimpa diri seorang mukmin dari kepayahan, kesakitan, kesusahan dan apa pun keresahan yang dirasakannya, melainkan Allah akan menghapuskan sebahagian dari keburukan-keburukannya. (HR Muslim)

Sabdanya lagi yang bermaksud:

Tiada musibah apa pun yang menimpa diri seorang muslim melainkan Allah menghapuskan keburukannya (dosanya) walaupun duri yang mengenai dirinya. (HR Bukhari & Muslim)

Di samping itu juga, untuk mengetahui hakikat dari cubaan atau musibah, yang ditimpakan oleh Allah s.w.t. kepada hamba-Nya itu dapat diperhatikan dari sebuah hadith Qudsi yang maksudnya:

Allah berfirman kepada para Malaikat-Nya: ‘Pergilah kamu kepada hamba-Ku timpakanlah berbagai macam ujian kepadanya, kerana Aku ingin mendengar suaranya. (HR Tabrani)

Hadith di atas menjelaskan, bahawa Allah s.w.t. memerintahkan kepada para malaikat-Nya yang tidak pernah derhaka dan tetap melaksanakan apa yang Allah perintahkan kepada mereka, supaya melakukan berbagai macam ujian dan cubaan kepada hamna-hamba-Nya. Dengan demikian, akan dapat didengar suara hamba-Nya yang sedang mengalami ujian dan cubaan itu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hati hamba-Nya itu.

Alhamdulillah.. Syukur yang amat sangat Ya ALLAH, mencurah2 nikmat kau beri, smpi tadak ruang nk rs k0s0ng, tadak pluang nk rs sunyi,. Nikmat y buat aku tefikir,betapa AGUNG NYA kamu. Sentiasa diisi ruang2 bkenaan tu buat aku. N aku skg,bersalah plak rasa. Sedangkan ng manusia pun aku boleh segan. Allah xpenah henti bg kita, tp sebagai manusia,kt xpenah bhnti wt slp,ad ja la pkara y akn wt utk jd slh 2. Aku akui aa,kt terkadang jd ralit dengan "kesedapan" nikmat2 NYA, aku sedar suma 2,n aku arap n d0a sgt,agar aku dpt bet0l2 patuh n benar2 ada d jln NYA. semakin dekat dengan NYA biar yang datang adalah sama ada NIKMAT atau DUGAAN. Amin Yarabbal alamin.

Credit to S0me0ne wh0 had inspired my day (Kak Rina). Thx so much.

2 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

Allah lebih tahu mana yg terbaik untuk kita =)

fRaMe+LenSeS said...

U r rite my dear.. thats why im very grateful today.. arap2 makin rajin la pasni.. ;) DIA igt kita, malu la kalau kita nak igt dia pn segan.. semoga dimudahkan la buat kita semua. amin.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA