Followers

Monday, 8 August 2011

Al-Quran itu Ubatnya.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Pagi ni Nadh nak kongsikan entry mengenai perubatan Islam. Nadh jumpa dalam email. Rasanya berguna untuk dikongsikan.

Di dalam Surah Al-Israa’ Ayat 82 Allah (SWT) berfirman “Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman kepadanya.” 

Di dalam Surah Fussilat ayat 44 Allah (SWT) berfirman “Katakan, Al-Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang yang beriman”. 

Ini jelas terbukti bahawa semua penyakit yang datang dari Allah, penawarnya ada di dalam Al-Quran, terpulanglah kepada individu untuk mencari dan mengamal ayat-ayat tersebut dan yakin sepenuhnya akan mukjizat Al-Quran. 

Bawah ni beberapa yang boleh kita amalkan. 
- Surah Al-Baqarah ayat 1 hingga 25, ayat 44 hingga 55, ayat 85 hingga 95, ayat 103 hingga 203, ayat 165 hingga 186 dan ayat 244 hingga 255 adalah ayat penawar kepada sakit-sakit gangguan yang disebabkan oleh sihir manusia melalui jin, iblis dan syaitan.

- Surah Asy Syuaraa' ayat 95 hingga 118, Surah Arrad ayat 30 hingga 34, Surah Fussilat ayat 25 hingga 44, Surah Furqaan ayat 61 hingga 77, Al-Mukminun ayat 105 hingga 118, dan ayat-ayat di dalam Surah Taha, A'raaf, Hud, Surah Al-Hasyr, Surah Al-Ghaasyiyah dan Surah Asy Syura sungguh berkesan dibaca untuk mengeluarkan jin, benda-benda halus atau racun-racun perbuatan ilmu sihir atau santau dari badan manusia.

- Surah Muhammad ayat 21 hingga 32 dan Surah Taha ayat 120 hingga 135 adalah ayat "penyejuk" iaitu penawar kepada orang yang panas baran dan untuk mententeramkan jiwa, fikiran dan hati. Sekiranya hati rasa resah dan gelisah atau "moody" tanpa sebab, dengan mengamalkan ayat-ayat ini dapat mententeramkan jiwa dan hati

Sebagaii tambahan, Nadh pernah dengar dalam ceramah Ustaz Kazim, dia kata Al-Fatihah itu juga merupakan ubat untuk melembutkan jiwa yang ketegaQ (Degil). 
Caranya, baca surah Al-Fatihah sebanyak 70 kali dekat makanan orang yang kita berhajat nak ubat tu selama seminggu tak berhenti.

Cara : Ambil beras (air pun boleh), kita baca Al-Fatihah seperti contoh di atas tu, 70 kali sehari selama seminggu. (Jangan Miss) lepas tu dah selesai seminggu, bagilah dia makan, insyALLAH. (dengan Izin ALLAH) . 

Lagi, Surah Yaasin ayat 1-9. Surah ini, dari seorang sahabat cakap, untuk perlindungan. Selain dari 3 Surah 3 Qul.

Lagi, ketika kita baca surah Yaasin. Sila berdoa di 7 Mubin. Juga ada mujarabnya di sana. Dan juga selepas kalimah Salamun Qailam Mirrabbihim. (Ulang sebanyak 3/7 kali dan brmohonlah kepada ALLAH).


Note :: Di atas sekadar perkongsian. Kita berusaha. ALLAH yang Maha Mengetahui tiap apa susunannya buat kita, Perlu Diingat, jika tak jadi tu adalah sebab dan musababnya. Teruskan berusaha.

6 comments:

peachippo said...

owh.thanx nadh.
ilmu Allah untuk dikongsi kan..sama2 kita amalkan nanti..
semua pyakit ade ubat melainkan mati kan ? :)

kiera'sakura said...

Salamun Qailam Mirrabbihim

ustz kt PLKN pown ade pesan mcm tue..

syukran nadh.. =)

Anum said...

thanks for sharing

asamasin said...

tu ubat dye..

aimie amalina said...

perubatan Isalam amatla dianjurkan utk kite amalkan =)
tanx nadh!

fRaMe+LenSeS said...

peachippo :: a'ah betoi la kamu. suma ada ubat kecuali mati. ;)

Kiera :: ;) sesama.

Anum :: sesama kamu.. ;)

asamasin :: ubat apa ye?

Aimie :: yup. disamping kita berubat, diri pun makin dekat ng ALLAH. hebat kan? ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA