Followers

Thursday, 11 August 2011

Tiga lawan Sembilan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Pagi ni Nadh jumpa satu status kat FB seorang sahabat tau. Dia kata,

" Ternangis tengok iklan burung murai. Huu :'( "

Adui la, Iklan apa yang buat dia nak ngs tu? Ada sapa ingat lagi tak iklan raya tahun bila tatau, tentang seorang anak-dan seorang ayah,

"Burung apa tu nak?" "Burung Murai"

"Burung apa?" "Burung Murai"

"Burung apa?" "Burung Murai Abah"

"Burung apa?"
"Abah, abah ni tak dengar ka buat-buat tak dengar? apa lagi yang abah nak saya cakap ni? burung murai tu burung murai tu abah.."


Bagi Nadh kan, iklan tu memang ada makna yang sangat mendalam. Macam mana seorang anak dan seorang ayah bertindak melayan sesama sendiri. BEZA AYAH dan ANAK.Yang pasti perbezaan dia sangat jelas.

Anak - Masa dia kecil, Nadh kira ada la dalam 9x dia berbalas tanya "Burung apa?" dekat ayah dia. Tapi ayah menjawap sahaja.

Ayah - Baru tanya  "Burung apa?" 3x dah kena jerkah dengan anak.


Nak tengok ka? Kat bawah ni dah letak skali.



"Demi kasih sayang , Ayah menjawap tanpa rasa jemu "

Anda bagaimana?

Sedikit perkongsian pagi, 
Apabila seorang anak lebih baik dengan kawan-kawan, tapi berkasar dengan ayahnya

Maka adalah wajib bagi ALLAH menurunkan bala bencana, berupa :
1. Bala berbentuk cuaca panas
2. Bala berbentuk gempa bumi
3. Allah mengubah manusia jadi makhluk lain (tgk zaman sekarang, zina berleluasa, anak-anak dibuang, kan itu pangai da macam binatang) 


Note :: Tengok sekeliling, rujuk balik diri sendiri, renung-renung, tenung-tenung. Kita bagaimana? Ayah ka kawan?

Moga mendapat manfaat. ;)

8 comments:

Anum said...

sedih kan

kiera'sakura said...

papa lah....

papa yg jaga dari kecik.. berak pown papa yg basuhkan dulu...

sayang papa sgt2.. alaaaa nie yg nangis nie.. T.T

cik idora said...

teringt time rye dulu2..
iklan 2 sgt bgos.. bnyk sgt pngjrn nya pd ktew..

Iffah Afeefah said...

ermmm muhasabah sebentar

Miss Nadya said...

setiap kali tengok iklan ni setiap kali tu lah nad nangis...:)
sedih...tapi menyampaikan maksud yg mendalam..:)

new entry :: Day 05 - A picture of your favorite memory

aimie amalina said...

huuu
tiap kali tgk iklan ni
tiap kali tu berpikir
murninye ayah kan!

fRaMe+LenSeS said...

Anum :: tu la. sedih kan?

Kiera :: hargailah dia. tamo la ngs. ;)

Cik Idora :: setuju. bgs kan iklan tu. nilai dia ada. mendalam. ;)

Iffah :: sila2,.

Miss Nadya :: tu la. sedih kan tgk iklan ni.. T.T

Aimie :: jasa ayah, tiada bandingan. ;) ingatlah kat mereka. ;)

kiera'sakura said...

hargai sgt..

nangis bila ingt sume pengorbanan yg papa dah buat...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA