Followers

Sunday, 7 August 2011

PANAS laaa..

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Nadh nak cerita mengenai penangan PANAS masa kita berpuasa ni. Actually ni dari Al-Kuliyyah Jumaat minggu lepas. Tapi baru hari ni Nadh berkesempatan nak berkongsi kan. 

Kita ni kan? Asyik dok "bunyi" PANAS, PANAS, PANAS la. 
Tapi kita tak pernah plak nak bandingkan hidup kita dengan orang yang hidup dekat negara-negara Arab tu. Macam mana mereka berpuasa dengan cuaca yang PANAS tu. Padahal jika nak dibandingkan, tara mana sangat la PANAS kita ni jika nak dibandingkan dengan sana. Kita PANAS waktu siang ja, sedang mereka berada dalam suhu standard mereka.

Kita ni kan? Asyik dok "bunyi" PANAS, PANAS, PANAS la.
Tapi kan, hairan, bunyi macam PANAS sangat, tapi kerja dalam office, aircond lagi. PANAS kot mana tatau la. 

Kita ni kan? Asyik dok "bunyi" PANAS, PANAS, PANAS la.
Tapi bila hujan, kita mengeluh, susah la, apa la. Itu la. Ini la. Macam tak bersyukur pun ada jugak la dengan Nikmat itu. Sedangkan, ALLAH sedang membantu Hambanya yang kononnya PANAS tu dengan beri sedikit kesejukan.

Kita ni kan? Asyik dok "bunyi" PANAS, PANAS, PANAS la.
Pernah tak fikir, masa Zaman Rasulullah dahulu, Umat siap berperang dalam Perang Badar. Dah la tu, MENANG plak tu. Kalau ikut logik sama dengan TIDAK la, sebab, jumlah askar ISLAM sangat sedikit jika hendak dibandingkan dengan musuh, dah la tu. Dalam keadaan lemah plak tu. (tengah puasa). Boleh nak menang. KUASA ALLAH kan?

Apa yang berlaku adalah hikmah dan ketentuan sebenarnya. Kenapa Panas? Salah kita sendiri. (sila rujuk SINI). Maka dengan itu, bermuhasabahlah diri kita ni, dan kembali ke jalan yang dah sememangnya disediakan buat kita. 

Wallahualam


Note :: Apa yang nak dihighlight adalah, BELAJAR RENDAHKAN DIRI SEKETIKA DENGAN MELIHAT SEKELILING, BARU BERCAKAP-CAKAP. Kerana dengannya, KITA AKAN BELAJAR BERSYUKUR.

8 comments:

kiera'sakura said...

yup.. sbb tue kene slalu muhasabah diri kan supaya tak jadi hamba yang fasik...

Cik Eliza said...

baru panas dunia , belum panas di sana nanti ,

;)

Iffah Afeefah said...

ermm betul tu jiran

kite duk merungut

tpi tak sdr y kite kire beruntung kan

aimie amalina said...

btol tu nadj
sebelom nak PANAS PANAS PANAS
bek kite ingat ape yang LEBIH PANAS kan =)

.........cP~ said...

Teringat kat kedai, angkat barang je rasa panas yang amat. Rasa macam kipas tu pasang 3 sedangkan dah 5. Cuma sesekali imulut duk kata "sejuk..sejuk.." sedangkan tengah membara.

msredcheesecake said...

msred pon selalu sungut panas...mungkin sbb byk lemak...hhaaa...

manusia memang suka bersungut tak pernah puas dengan kebaikan yang ada...

H.J said...

panas..panas la ari ni..haha

fRaMe+LenSeS said...

Kiera :: moga kita tak macam tu la. amin. ;)

Cik Eliza :: a'ah la. toi gak tu. takut la.

Iffah :: tau takpe. :P

Aimie :: hehe. betooi la tu. ;)

Cp :: alhamdulillah. itu namanya terapi minda. ;) bgs2.. ;)

Msred :: ehhe.. lemak ke? :P

HJ :: hihihi

Buta+Pekak+Bisu=CINTA